Krokuskriebels 2021: een terugblik

Illustratie: campagnebeeld Krokuskriebels

Van 13 tot 21 februari 2021 vond Krokuskriebels plaats, een familievriendelijk evenement waarvoor de Gezinsbond samenwerkt met de musea in Vlaanderen en Brussel, én met FARO. De Gezinsbond maakte een uitvoerige evaluatie op die we graag met u delen.

We kunnen immers spreken van een succesvolle editie met, ondanks COVID-19, op zijn minst 56.628 deelnemers. Want we brengen het graag in herinnering: medio februari golden nog strenge coronamaatregelen. Musea konden niet vrijuit activiteiten programmeren. Gidsen was bijvoorbeeld niet toegelaten, en bezoek was en bleef gebonden aan de familiebubbels.

Toch lieten 96 musea zich daar niet door tegenhouden. Samen boden ze maar liefst 147 verschillende activiteiten aan. Zestien musea verdiepten zich in een coachingstraject begeleid door BAMM! in de doelgroep van tieners (10- tot 14-jarigen). Dat leidde tot 33 activiteiten die specifiek voor hen waren bedoeld. 79% van deze musea waren zelfs tevreden over de opkomst van het tienerpubliek. Een 'grote kleine zege' kunnen we wel stellen, want zelfs Sarah Van Gysegem, hoofdredactrice van Botsing (een tijdschrift voor ouders met tieners) noemde het aanvankelijk een wel "heel erg grote ambitie van Krokuskriebels om zich in deze editie expliciet tot families met tieners te richten".

De Gezinsbond stelt met het evenement Krokuskriebels meerdere doelen voorop, waaronder ook families ertoe aanzetten om voor het eerst samen een museum te bezoeken. Uit de evaluatie blijkt dat 41% van de families die de enquête invulden, voor het eerst een museum bezochten. Wij herhalen: vier op de tien families komen dus voor het eerst in een museum door Krokuskriebels! Door Krokuskriebels geraken flink wat gezinnen een drempel over. 83% gaf bovendien aan voor het eerst aan Krokuskriebels deel te nemen.

En voor musea blijkt dat keer op keer ook een belangrijke reden te zijn om deel te nemen aan Krokuskriebels: omdat het evenement naast promotie, vooral een makkelijker bereik van de doelgroep van families oplevert. Laat het duidelijk zijn: deze samenwerking van musea met de Gezinsbond, een sleutelspeler met een ongelofelijk groot bereik, is een gouden formule. Op naar een volgende editie!

Meer lezen over de evaluatie van Krokuskriebels door de Gezinsbond: klik hier.

Illustratie: campagnebeeld Krokuskriebels

Hildegarde Van Genechten