Kick-off Erfgoedklasbakken: aan de slag met educatieve tools van Oetang 

Kick-off Erfgoedklasbakken © FARO. Fotograaf: Dries Theuwissen

Op 3 februari zakten 55 kersverse en ervaren Erfgoedklasbakken naar Brussel af om samen na te denken over hun klasactiviteit. Welke activerende werkvormen hanteer ik? Hoe word ik een meester in vragen stellen? Dat en veel meer kwam aan bod op de Kick-off. Wil u ook meegenieten van alle tools en tips? Lees dan zeker verder. 

Onderwijs en erfgoed: een leerrijke samenwerking 

De formule van de Erfgoedklasbakken is een ijzersterk voorbeeld van outreachend werken, en FARO benadrukt graag de meerwaarde ervan. Het persoonlijke contact tussen erfgoedhuizen en leerkrachten is voor beide partijen interessant.

Scholen kunnen met dit bezoek in de klas eindelijk een gezicht plakken op een erfgoedinstelling. Hebben ze vragen over een rondleiding of hebben ze ideeën voor een ander project? Dan weten ze nu tot wie ze zich kunnen richten. Als erfgoedmedewerker komt u dan weer binnen in de dagelijkse leefomgeving van het jonge publiek. Zo leert u die doelgroep beter kennen op hun vertrouwd terrein. En de leerlingen? Zij krijgen de kans om het enthousiasme en de veelzijdigheid van de sector te leren kennen vanuit onverwacht perspectief. U leest het, het Erfgoedklasbakken-initatief is een boeiende leerschool voor alle betrokken partijen.

Kick-off Erfgoedklasbakken © FARO. Fotograaf: Dries Theuwissen

Een initiatief dat kan rekenen op veel steun 

Net zoals vorig jaar voorziet FARO graag een kwalitatieve coaching voor alle organisatoren die er niet voor terugdeinzen om hun comfortzone te verlaten en naar scholen te trekken. De Kick-off vormde daarvoor een sterk gemeenschappelijk startsein, mee ondersteund door Vlaams minister-president Jan Jambon. Zijn kabinetschef Joachim Pohlmann verzorgde het slotwoord en beklemtoonde daarin mooi hoe knap het is dat leerlingen dankzij alle Erfgoedklasbakken de kans krijgen om over de grenzen van tijd en ruimte heen andere werelden te ontdekken. 

Het digitaal leerpad 

Vorig jaar ondersteunde FARO in samenwerking met OETANG al de eerste stappen in dit experiment. Samen ontwikkelden we het digitaal leerpad en zorgden we ervoor dat u zelfstandig de eerste voorbereidingen kunt treffen voor uw activiteit. Dit leerpad blijft ter beschikking voor iedereen die graag goed gewapend naar de klas trekt. In zeven korte webinars van telkens een tiental minuten leert u stapsgewijs hoe u uw onderwerp kunt afbakenen en hoe u het verder interactief kunt opbouwen. Het  resultaat? Een stevige basis voor uw klasbakmoment.  

Met nog meer tools aan de slag 

Tijdens de voormiddag van de Kick-off konden deelnemers kiezen om een nieuwe klasbakactiviteit vorm te geven aan de hand van een reeks didactische kijkwijzers. Een andere groep koos ervoor om een bestaande klasbakactiviteit kritisch onder de loep te nemen. Aan de hand van een sjabloon konden deelnemers die activiteit terug levendig oproepen en evalueren: waarover halen ze tevreden herinneringen naar boven? Waarover zijn ze minder enthousiast? Daarna konden ze hun les bijsturen met een reeks trucjes. Wat gebeurt er als je een onderdeel vervangt, toevoegt, verwijdert of combineert? Ook een reeks vragen nodigt de organisator uit om het klasbakmoment telkens vanuit een ander perspectief te benaderen. Hoe kan je de klasbakactiviteit aanpassen voor een jonger of ouder publiek? Hoe kan je inspelen op kennis die leerlingen eerder al verwierven over je topic? 

In de namiddag konden deelnemers achtereenvolgens kiezen voor een sessie over werkvormen en een sessie die inzicht verleende in soorten vragen stellen. Koen (OETANG) leerde de klasbakken hoe ze leerlingen kunnen uitdagen in de vier culturele vaardigheden (waarnemen, analyseren, conceptualiseren en verbeelden) volgens de theorie van Cultuur in de Spiegel. Iedereen kon daarbij verschillende werkvormen ontdekken: van een erfgoedelfje maken over een oefening met de standpuntencirkel tot de inzoomoefening bij een schilderij. 

OETANG-collega Simon daagde zijn publiek uit om steeds op een andere manier vragen te durven stellen. Niet alleen weetjesvragen, maar ook waarnemingsvragen, onderzoeksvragen, verbeeldingsvragen en meer. Nog een voorbeeld toevoegen van hoe je over eenzelfde thema op heel verschillende manieren vragen kan stellen? U kunt er met dit document voor zorgen dat u voorbereid bent met een divers scala van vraagtypes. 

Zet u ook uw schouders onder uw klasbakuurtje?

Plant u tijdens Erfgoedweek (17 t.e.m. 28 april 2023) alleen of met enkele collega’s naar scholen te trekken als Erfgoedklasbak? Dan vormen deze ondersteunende materialen de perfecte tools om (samen) uw lesactiviteit voor te bereiden. Als er vragen zijn bij deze materialen of als u op een andere manier graag geholpen wordt in uw lesvoorbereiding, dan mag u altijd contact opnemen met eva.begine@faro.be. Samen bekijken we hoe ook uw ervaring een succeservaring wordt. De beste strategie om tot een overtuigende activiteit te komen is namelijk … er samen over brainstormen! 

Wil u nog meer de sfeer opsnuiven van de voorbije Kick-off? Bekijk dan hier de foto’s. We blikken ook graag vooruit. Benieuwd naar alle ervaringen die de Erfgoedklasbakken opdeden tijdens deze editie van Erfgoedweek? Houd dan zeker 9 juni vrij in uw agenda: samen blikken we dan weer terug én vooruit op onze samenwerking als erfgoedsector met onderwijs! Meer info volgt snel in de FARO-kalender. 

Foto's: Kick-off Erfgoedklasbakken © FARO. Fotograaf: Dries Theuwissen

eva.begine