Erfgoedklasbakken in teamverband

Rubenshuis en das Kunst vzw werken samen met Stijn Houtman van Onze-Lieve-Vrouwecollege Antwerpen © Jeroen Broeckx

De directeur van het Rubenshuis, Bert Watteeuw, trok samen met zijn collega’s naar scholen tijdens de Erfgoedweek. Waarom investeert hij daarin? In deze blog leest u wat hun experiment ook voor u kan opleveren.

Het Rubenshuis, waar jonge kunstenaars werden opgeleid door de meester, is historisch gezien altijd een plek geweest voor educatie. Daarom is het voor Bert Watteeuw vanzelfsprekend om die pedagogische missie niet te parkeren maar echt uit te dragen. Dat doet het huis onder meer door sterk in te zetten op de formule van de Erfgoedklasbakken.

Naast Bert daagden ook Liene, Ute, Martine, Monique en Johanna zichzelf uit om naar scholen te trekken. Onder hen niet alleen de usual suspects (publiekmedewerkers) maar ook mensen die instaan voor de bibliotheek, de zorg voor de collectie … en niet te vergeten: de directeur zelf! Zo ontdekten leerlingen meer over heel uiteenlopende facetten van het Rubenshuis.

Het Rubenshuis en het Onze-Lieve-Vrouwecollege slaan de handen in elkaar

In het filmpje ziet u hoe Bert de leerlingen van het Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwecollege inwijdt in het leven van Rubens. Dat gebeurde tijdens de estheticalessen van leerkracht Stijn Houtman. Deze leerkracht gelooft zo sterk in een samenwerking dat het niet bij dit eenmalige bezoek van de Erfgoedklasbak blijft. Samen met het Rubenshuis en vzw das Kunst zoekt de school naar manieren om een structureler partnerschap aan te gaan.

Wanneer dit de vorm kan krijgen van een meerdaags traject, loont het voor de school ook de moeite om financieringsmogelijkheden te bekijken. Zo kan een dynamosubsidie het overwegen waard zijn. Meer over de voorwaarden en de deadlines om een dynamoproject online in te dienen vindt u hier. Zo kan uw bezoek als Erfgoedklasbak ook een manier worden om persoonlijke onderwijscontacten op te bouwen waarmee u later meer intensief kan samenwerken.

Rubenshuis en das Kunst vzw werken samen met Stijn Houtman van Onze-Lieve-Vrouwecollege Antwerpen © Jeroen Broeckx

Formuleer samen een visie over outreach

Was u deze en/of vorige editie al een Erfgoedklasbak? Vond u dat net als Bert een relevante ervaring en wil u nu ook collega’s overtuigen om mee buiten de eigen muren te treden? Hoe doet u dat? U kunt hen uiteraard dit filmpje tonen en vervolgens samen bepalen welke rol uw organisatie wil spelen in het onderwijs. Want ook voor uw organisatie kan dit onderdeel zijn van de maatschappelijke opdracht. U leert uw toehoorders bovendien kennen in hun vertrouwde dagelijkse omgeving, en dat levert ongetwijfeld ook interessante inzichten voor wanneer dat publiek bij u op bezoek is.

Zo’n interne denkoefening en samenwerking zorgt er niet alleen voor dat u deze outreachende rol goed samen kan definiëren. Het kan ook praktisch tijdsbesparend zijn. U hoeft niet alles alleen uit te zoeken, maar kunt onderling de taken verdelen. Misschien levert de ene collega een fijn idee aan om relevante voorkennis bij leerlingen te activeren? Een andere collega vindt enkele boeiende cases, voorwerpen of verhalen waar u de les kunt aan ophangen en nog iemand anders kan misschien de verantwoordelijkheid op zich nemen om na te denken hoe u na de Erfgoedweken contacten met onderwijsmensen warm houdt? Of u kunt natuurlijk ook gewoon samen naar de klas trekken; andere Erfgoedklasbakken deden dit bijvoorbeeld de eerste keer dat ze naar de klas trokken om zo de koudwatervrees wat weg te nemen.

Wordt u ambassadeur Erfgoedklasbak en zit u misschien nog met vragen over hoe u zo'n interne aanpak stapsgewijs kunt organiseren? Dan denkt FARO graag mee na. Contacteer eva.begine@faro.be.

Foto's: Rubenshuis en das Kunst vzw werken samen met Stijn Houtman van Onze-Lieve-Vrouwecollege Antwerpen © Jeroen Broeckx

eva.begine