Tijdens deze praktijksessie leert u hoe u nieuwe educatieve materialen op Erfgoedwijs.be toevoegt en hoe u het bestaand aanbod op Erfgoedwijs.be actueel houdt.
In dit train-de-trainer-traject leren we u als initiatiefnemer en trekker een volledig Buurten met erfgoed-proces uit te tekenen en lokaal op te starten, zodat het kan uitmonden in schoolactiviteiten die gepresenteerd worden op Erfgoeddag 2022.
Erfgoed is overal, en erfgoed maakt nieuwsgierig. U kunt er heel veel kanten mee uit. De grote vraag is dan: hoe begint u er heel concreet aan? Hoe doet u dat, een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten?
In vijf sessies (fysiek en digitaal) spijkert u uw kennis en inzicht bij over het gebruik van schoolerfgoed in de klas, én over de specifieke zorgen die dat erfgoed nodig heeft.
Als gevolg van steeds toenemende zorgvragen en nieuwe uitdagingen zoekt de zorg- en welzijnssector naar ondersteuning en samenwerking met andere partners in de maatschappij. Voor de cultureel-erfgoedsector vormt deze evolutie een uitgelezen kans om bruggen te slaan naar andere sectoren om zo een...
Sla de krant open en u leest geregeld over stress, depressies, verslavingen, burn-out, eenzaamheid en andere prangende welzijnskwesties. Vanuit de overtuiging dat cultureel-erfgoedinstellingen een belangrijke rol kunnen (en ook moeten) opnemen in wat men de ‘vermaatschappelijking van de zorg’ noemt...
In 2015 organiseerde FARO een kleine workshop over erfgoed en dementie. Dit groeide gestaag maar zeker uit tot de publicatie- en vormingsreeksen Erfgoed en dementie (2015), Meer dan Erfgoed. Erfgoedcollecties, gezondheid en welzijn (2016) en Hoe creëer je een autismevriendelijk museum? (2017)...
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Austismeplan dat als een van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft...
'This is not a Game' is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. Ze doen dit aan de hand van verhaalkaarten en doe-opdrachten die het verhaal vertellen van 14 vluchtelingen, die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Zo krijgen kinderen en jongeren...
Hoe kunnen cultureel-erfgoedorganisaties op een duurzame manier helpen bij het aanpakken van armoede? Hoe kunnen ze sterkere banden ontwikkelen met het armoedebeleid? Op deze vragen bestaat geen allesomvattend antwoord. Wel bestaan er concepten die hun waarde in de praktijk hebben bewezen. In...