Wat maakt een plek een thuis? Is het de fysieke structuur? Of gaat het dieper, over de relaties en gevoelens die we koesteren? Deze vragen vormen de kern van 'HonderdHuizen', een theaterstuk van Yinka Kuitenbrouwer.
Hoe brengt u archiefmateriaal tot leven voor jongeren die opgroeien in een sterke beeldcultuur? Stadsarchief Mechelen deed ervaring op en ontvangt tijdens Erfgoedweken een reeks schoolklassen met eigen documentaires.
De 17e-eeuwse Franse filosoof Nicolas Boileau wist het al: 'Du choc des idéés jaillit la lumière'. Om de drie maanden krijgt u een shot ideeën via faro, het tijdschrift van FARO.
Hoe kunnen erfgoedwerkers bijdragen aan een LGBTI-positief klimaat in scholen? Amsab-ISG onderzoekt het tijdens de Erfgoedweken.
Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Heel wat erfgoedmaterie raakt aan relevante maar ook gevoelige maatschappelijke thema’s. Hoe gaan Erfgoedklasbakken van KADOC-KU Leuven hiermee aan de slag in de klas?
Ben jij tussen 12 en 26 jaar? En geïnteresseerd in wat musea en andere erfgoedorganisaties doen en tonen? Of weet je er helemaal niets over en wil je dat wel eens verkennen? Deel je graag jouw kijk op dit aanbod door te schrijven, tekenen, fotograferen of meer? Dan zijn wij op zoek naar jou! Ja, jou...
Een workshop of ander soort lespakket dat leerlingen echt aan het denken zet: welke bouwstenen zijn daar voor nodig? Ontdek het in de vorming die FARO en Thomas More op 27 februari aanbieden in FOMU Antwerpen.
Op 1 februari vindt 'Dig It Up' plaats, een inspiratiedag voor cultuurmedewerkers over digitale cultuureducatie.
Metamorfoze en het Nieuwe Instituut publiceren een Schadeatlas ontwerptekeningen. En het Vlaams Architectuurinstituut stelt op zijn Onderzoeksdag de Archiefhub voor. Lees er hier meer over!