Op 5 november is Michel Draguet, algemeen directeur van de KMSKB te gast in de Cercle Royal Gaulois Artistique & Littéraire.
Om de blogreeks over de ICOM-museumdefinitie en het congres in Kyoto af te sluiten, laten we enkele Vlaamse museumprofessionals aan het woord die erbij waren. Hoe schatten zij de discussie over de ICOM-museumdefinitie in? Welke internationale comités lonen de moeite?
Op 4 oktober zijn Agnes Brokerhof en Anna E. Bülow te gast bij FARO voor een boeiende masterclass waarin zowat alle aspecten van cultureel-erfgoedwerking samenkomen. Mis het niet en schrijf u vandaag nog in!
Ongeveer een jaar geleden startte het MAS met de waardering van de collectie van moraalfilosoof Jaap Kruithof. Benieuwd naar de resultaten? U kunt als erfgoedorganisatie participeren aan de herbestemming van de collectie.
Op de driejaarlijkse algemene conferentie van ICOM staat de herziening van de museumdefinitie prominent op de agenda. Alles wijst erop dat het geen lichte schoonheidsoperatie zal zijn maar wel een grondige verbouwing.
De noodzaak voor een museum om een digitale (beleids-)strategie te ontwikkelen, kan niet voldoende benadrukt worden. Dat blijkt eens te meer uit de inspirerende lezing die Saskia Scheltjens van het Rijksmuseum gaf aan de Collegagroep Digitale Participatie.
Op 1 april 2020 kunt u een subsidieaanvraag indienen voor een cultureel-erfgoedconvenant bij het Departement CJM. Bij de voorbereiding van zo’n aanvraag komt heel wat kijken. FARO biedt u een uitgebreid pallet van ondersteuning en begeleiding aan.
Culturele organisaties streven naar maatschappelijke relevantie en willen opgemerkt worden. Maar hoge bomen vangen veel wind. Vandaar het groeiende belang van codes rond ‘goed bestuur’ en ethiek. In Nederland werd onlangs een nieuwe Code Cultural Governance gelanceerd.
Ze lanceerde de term 'edu-curation' en gaat voluit voor een doorgedreven samenwerking tussen curatoren en educatoren in de tentoonstellingspraktijk. Op 20 november is Pat Villeneuve te gast in M Leuven en kan u haar live aan het werk horen.
Digitale strategie, het zegt u niet veel? Of het is in uw museum nog geen prioriteit? Hoog tijd om eraan te werken! Op 22 november komt Saskia Scheltjens van het Rijksmuseum vertellen waarom, en hoe u te werk kan gaan.