Wil u helemaal mee zijn met wat er leeft in de brede vrijetijdssector op het vlak van communicatie, participatie en cultuureducatie? Neem dan deel aan het publiqForum.
Op maandagnamiddag 20 december 2021 wordt het overkoepelend rapport ‘Cultuur na corona: 10 observaties’ voorgesteld in de Ancienne Belgique.
Tijdens deze praktijksessie leert u hoe u (nieuwe) educatieve materialen zoals werkbladen, workshops, video’s of lespakketten op Erfgoedwijs.be toevoegt, hoe u het bestaande aanbod op Erfgoedwijs.be actueel houdt en hoe u die specifiek voor Erfgoeddag in de kijker kunt houden.
Voor musea, bibliotheken, archieven en andere collectiebeherende instellingen die met hun collectieplan aan de slag willen, is er een nieuw, handzaam boekje: Een collectieplan schrijven? Dat doe je zo! Zowel routiniers als beginners vinden er handige aanknopingspunten, structuur, leestips en
De Trefdag is dood, lang leve Assemblee: vanaf 2021 is dit een dag uitsluitend voor Pulsegenoten en spreken we van Assemblee. Verzamelen geblazen op donderdag 9 december in deSingel, Antwerpen!
Erfgoeddag 2022 wordt een heel bijzondere aflevering. Met de roepnaam Erfgoeddag maakt school! belicht Erfgoeddag het erfgoed van het schoolleven en -verleden. Deze editie zal evenwel anders zijn dan alle voorgaande. Op zondag 24 april vindt de ‘klassieke’ Erfgoeddag plaats, en verwachten we het
Een activiteitenpakket erfgoededucatie voor 2e en 3e graad secundair onderwijs. In dit erfgoedpakket bieden CANON Cultuurcel, FARO en De Veerman online vijf activiteiten voor jongeren van de 2e en 3e graad secundair onderwijs. Het pakket sluit aan op de nieuwe eindtermen rond historisch bewustzijn
Erfgoed is overal, en erfgoed maakt nieuwsgierig. U kunt er heel veel kanten mee uit. De grote vraag is dan: hoe begint u er heel concreet aan? Hoe doet u dat, een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten?
Participatie realiseren we bij uitstek door mensen te zien en te spreken. Ontmoeting is zó cruciaal. Maar hoe doen we dat in tijden van corona? Deze livesessie op 16 maart was opgebouwd aan de hand van volgende vragen: Participatie in coronatijden: wat is op dat vlak gebeurd het afgelopen jaar? Wat
De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De