Toegegeven, het is een open deur. Het digitale is vandaag alomtegenwoordig in de samenleving. De impact van all things digital op het gedrag van mensen, de manier van werken en de organisatiemodellen is enorm. Deze ontwikkeling heeft een heel grote invloed op de volledige museumpraktijk. Vandaar dat
Op 22 januari 2018 organiseerde FARO i.s.m. ICOM-België-Vlaanderen in M Leuven een discussienamiddag over de ICOM-definitie. We nodigden daarvoor François Mairesse uit, ICOFOM-voorzitter en tevens professor museologie aan de Sorbonne. François Mairesse gaf eerst een introductie waarin hij de
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
De voorbije jaren kwamen er in Vlaanderen verschillende nieuwe musea bij. Er werden ook verschillende grondig vernieuwd. Denk maar aan MAS, STAM, Texture, Red Star Line Museum, In Flanders Fields Museum … Andere grote projecten staan nog in de steigers, zoals het Koninklijk Museum voor Schone...
In de museale wereld werd in de voorbij zes-zeven jaar veel ervaring opgedaan inzake het plannen, programmeren, managen, coördineren, opvolgen enzovoort van nieuw- of verbouwprojecten. Het gaat om complexe processen waar iedereen vanuit zijn rol en verantwoordelijkheid als betrokken partij mee te
Tussen 28 februari en 3 mei 2012 organiseerden FARO en het projectsecretariaat ‘100 jaar Groote Oorlog’ in de vijf provincies een reeks workshops 'Het dagelijks leven tijdens de Eerste Wereldoorlog. 100 jaar Groote Oorlog (2014-2018)'. De klemtoon van de workshops lag op het dagelijks leven in bezet
De eerste versie van SPECTRUM-N is klaar voor gebruik. Dit kwaliteitsinstrument, oorspronkelijk tot stand gebracht door de Collections Trust (voorheen Museum Documentation Association), met de medewerking van meer dan honderd museumprofessionals, is hét handboek voor museale bedrijfsvoering. Dankzij
Wat is de rol en functie van museumwinkels in Vlaanderen en Brussel? Wat verwachten musea zelf van een winkel? Inkomsten genereren of het publiek informeren? Welke doelstellingen men ook ambieert, de vraag doet zich in ieder geval stellen hoe men in de praktijk het beste aan de slag gaat. De