Kunnen we succesvol een lockdownprocedure uitvoeren wanneer we worden geconfronteerd met externe bedreigingen voor onze bezoekers, onze medewerkers en de kunstcollectie? Dit vroegen de medewerkers van het MSK Gent zich begin dit jaar af.
Meerdere musea in Hamburg richtten een ruimte in die buiten hun traditionele werking rond hun collectie en thematische expertise andere en nieuwe doelgroepen moet aanspreken. FARO-collega Henrike sprak tijdens een werkbezoek met de curatoren.
Hoe gaat Musée de l’Homme in Parijs in zijn publiekswerking aan de slag met emoties en sensoriële beleving? En hoe werkt het aan inclusie? FARO-directeur Olga Van Oost zocht het tijdens een werkbezoek aan Parijs voor u uit.
Christiane wie? U kent haar niet: een doodgewone vrouw die haar leven leidde in haar geboortestad Sint-Niklaas. Tot mesothelioom (asbestkanker) er ruw een punt achter zette.
Na 21 edities organiseerde FARO in 2022, naast de vertrouwde Erfgoeddag op zondag, voor het eerst een Erfgoedweek. Die Erfgoedweek richtte zich op leerlingen en leerkrachten van lagere en secundaire scholen. In deze publicatie blikken we terug op de eerste Erfgoedweek. We zoomen in op concrete
Nog tot 30 augustus kunt u als culturele organisatie meedingen naar een van de Europese prijzen 'Art Explora-Académie des Beaux Arts' voor innovatieve participatieve projecten.
De graduaatsopleiding Informatiebeheer aan de Arteveldehogeschool introduceert het nieuwe vak Werkveldlab én brengt u via de blog Informatiebeheer.org op de hoogte van kennis en nieuwtjes. Lees mee!
Van object handling over reminiscentie en storytelling tot maken en doen: in een nieuwe reeks van vijf interactieve workshops leert u deze methodieken actief toe te passen in uw erfgoedpraktijk. En er volgt nog meer.
De zomer is in aantocht − heerlijk! − en dat betekent dat u opnieuw kunt meedoen met Wiki loves Heritage. Een fotowedstrijd met als doel om het erfgoed dat we rijk zijn meer onder de aandacht te brengen.
FARO ontwikkelde samen met enkele partners de methodiek Expert in de klas. Met Expert in de klas krijgen leerlingen les via een webconferentieopstelling. Dit creëert een unieke kans om kennis van buiten de schoolmuren op een interactieve manier binnen de vertrouwde klasomgeving over te brengen...