Dit boek bundelt voor het eerst wetenschappelijke inzichten in decoratieve opsmuktechnieken in de luxemode-industrie. Internationale curatoren en onderzoekers geven een heldere kijk op de verschillende technieken, de socio-economische achtergrond en de visuele en esthetische waarde van deze decoratieve creaties. Ze brengen vernieuwende standpunten over luxe, de ateliers, de rol van decoratie in de mode en versiering in de garderobe van de man.


Door de vraag naar decoratie op kledij ontstonden heel wat specialisaties, zoals de broderie (borduurwerk), de plumasserie (bewerking van pluimen) en

Art United is een 3-jarige samenwerking tussen diverse culturele partners met het doel expertise op te bouwen en te delen rond de kunstparticipatie en -beleving van de moeilijk te bereiken doelgroep van 16-26 jarigen. De lerende cyclus wil nieuwe verbindingen maken buiten het reguliere erfgoedwerkveld, startende met de festivalweide van Pukkelpop en jeugdhuizen, om zo inzicht te krijgen hoe erfgoed, kunst, design en de museumwerking relevant kunnen zijn voor deze doelgroep. Tevens vormen de aspecten diversiteit en meerstemmigheid een niet te verwaarlozen onderdeel van het onderzoek.


Doelste

De erfgoeddiensten van Stad Brugge – Stadsarchief Brugge, Openbare Bibliotheek Brugge, Musea Brugge, Raakvlak en Erfgoedcel Brugge – hebben in de voorbije decennia sterk ingezet op het digitaliseren van hun erfgoedcollecties. Sinds 2016 worden de gedigitaliseerde collecties centraal ontsloten op het portaal ErfgoedBrugge.be, dat intussen meer dan 1 miljoen erfgoedstukken en datarecords over de Brugse geschiedenis samenbrengt. 


De Brugse cultureel-erfgoedcollecties hebben een bijzonder sterke internationale uitstraling. Maar voor wie het Nederlands niet beheerst, blijven de gedigitaliseerde

Het initiatief wordt volwaardig gedragen door de drie stedelijke musea van Hasselt: Jenevermuseum, Het Stadsmus en Modemuseum Hasselt.


Het project heeft drie doelstellingen:


1. Het wegwerken van de achterstand in de collectieregistratie op het niveau van basisregistratie.


In 2016-2018 maakte het Jenevermuseum deel uit van de tweede fase van RE-ORG Belgium georganiseerd door het KIK-IRPA in samenwerking met FARO. Het Jenevermuseum reorganiseerde hierbij twee depotruimtes met een stoffige en ongeordende collectie, maar deze ca. 2000 collectiestukken moeten nog worden geregistreerd. In

ADAGIOADVN Databeheer voor Autoriteitsbeschrijvingen: Gekoppeld, Identificeerbaar en Open

Het ADAGIO-project is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een nieuwe technische omgeving voor digitale collectieregistratie en databeheer in het ADVN. Het wil een noodzakelijke inhaalbeweging realiseren in het gebruik van geautoriseerde beschrijvingen (controlled vocabularies) van personen, organisaties, periodieken, gebeurtenissen, plaatsen en onderwerpen bij de inventarisatie van archieven en collecties. Deze ca. 45.000 entiteiten betreffende Vlaamse beweging en nationale bewegingen in

Design Museum Gent en S.M.A.K. willen met dit project ervaring en kennis opbouwen over de juiste identificatie en monitoring van de kunststoffen in hun collecties.


Door kunststoffen juist te benoemen, te weten welke specifieke zorg ze vragen en op een systematische manier hun toestand op te volgen, kunnen we voortaan duurzame conserveringsmaatregelen nemen op maat van elk collectiestuk of deelcollecties.


Door het ontwikkelen en implementeren van tools (materialen- en techniekenthesaurus, lijst met schadebeelden, een stappenplan voor het bepalen van de conserveringsprioriteit en

Cinema Rural heeft als doelstelling bewegend beeldmateriaal omtrent landbouw en landelijk leven in België in kaart te brengen en te beschrijven, de bewaring van dit erfgoed te verzekeren en onderzoek te faciliteren op nationaal en internationaal niveau. Het sluit hiermee aan bij de doelstellingen van de ERHFA. Dit netwerk wil met een internationale database een gesystematiseerd overzicht bieden van de Europese producties met als thema landbouw en landelijk leven. Het primaire doel is om het bewegend beeldmateriaal te identificeren en te beschrijven in zijn context. De database is een dynamisch

Advies voor het heropstarten van de vrijwilligerswerking voor de inventarisatie van religieus erfgoed FARO organiseerde in juni 2020 een aantal live-sessies over corona. Daarin zochten we samen met collega’s uit het veld naar antwoorden. In de live-sessies voor musea van 12 mei en 14 mei kwamen

De Bladmuziekcollectie van de Openbare Omroep, afgekort BOO, is ontstaan als gebruiksbibliotheek voor de diverse muziekensembles die vanaf 1930 tot 1998 verbonden waren aan de Belgische Radio en Televisie. Zij hadden de onmisbare taak om de uitzendingen muzikaal te stofferen. Door de vele opdrachten voor nieuwe composities en arrangementen ontwikkelde BOO zich tot een van de belangrijkste bladmuziekcollecties van de 20e eeuw in België. 


Over de jaren heen worden de eigen ensembles meer en meer afgeschaft. In die mate zelfs dat in 1998 er geen enkel muziekensemble meer verbonden is aan de

In het project Operationalisering van beeldherkenning in de registratiepraktijk onderzochten FOMU, Datable en meemoo de haalbaarheid van het gebruik van geautomatiseerde beeldherkenning als alternatief of aanvulling voor de handmatige beschrijving van erfgoedobjecten.


Er werd gezocht naar een methodologie om beeldmateriaal te laten 'taggen' of categoriseren met behulp van online beeldherkenningsdiensten en de resultaten ervan te integreren in de registratiesystemen.


Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van deze technologie werden vier uiteenlopende pilootprojecten uitgewerkt