Kleureyck. Van Eycks kleuren in design

Expo Kleureyck. Van Eycks kleuren in Design

De tentoonstelling werd zorgvuldig gecureerd door Siegrid Demyttenaere in samenwerking met Sofie Lachaert, die op haar beurt ondersteuning bood aan scenograaf Bram Vanderbeke, jong Vlaams aanstormend talent. De curatoren selecteerden werk van meer dan 100 hedendaagse internationale designers en makers. We combineerden verschillende aspecten die zowel in de design- als cultureel-erfgoedwereld belangrijk zijn. Op deze manier sloegen we met Kleureyck bruggen tussen jong en oud, tussen wat is en blijft en wat nog komt.

Design Museum Gent vond voor dit uitzonderlijk project met grote internationale allure een belangrijke partner in Lille3000. Kleureyck werd ook mogelijk door de samenwerking met het Van Eyck-jaar én nog vele andere partners: Boisbuchet (FR), MADD Bordeaux (FR), Schloss Hollenegg (A), de Jan Van Eyck-academie, KASK HoGent, de Franse, Nederlandse en Oostenrijkse ambassade, het Stadsmarketingfonds, Stimuleringsfonds creatieve industrie, Grensverleggers (De Buren), Foreign Affairs Vlaanderen en Cultureel Erfgoed Vlaanderen.

Deze partnerschappen zorgden ervoor dat het werk van de betrokken Vlaamse, nationale en internationale designers internationaal belicht werd.  

De core van de tentoonstelling was de Pigment Walk. Die werd opgevat als een wandeling doorheen dertien fragmenten uit het Lam Gods en het pigmentenuniversum die Jan Van Eyck en zijn tijdgenoten gebruikten. In verschillende kleuropstellingen werden projecten tentoongesteld van designers uit meerdere ontwerpgebieden (productontwerp, crafts, textielontwerp, grafisch ontwerp, juweelontwerp, architectuur …). Sommige designers werkten vooral vanuit een onderzoeksmatige benadering van kleur, waarbij bijvoorbeeld wordt gefocust op de materialiteit ervan. Anderen waren meer geïnteresseerd in kleur en perceptie, of de invloed van kleur in een ruimtelijke context. We presenteerden 80 bruiklenen en 20 collectiestukken. Aan het einde van de tentoonstelling kocht Design Museum Gent zeven stukken uit de expo: Vase Découpage van Bouroullecs; Plastic Baroque Stool van James Shaw; een tapijt uit de reeks Digital Craft van Daan Veerman; Vaas Hacker van DWA Design Studio; Seeing Glass, Big Round van Sabine Marcelis; Bijzettafel Shimmer van Patricia Urquiola en de Vaas Vertigo van Antonino Spoto.

Aanvullend op de Pigment Walk werd er een apart universum gecreëerd in de vorm van de Experience Rooms, opgezet in de historische salons van Hotel De Coninck. Voor deze belevingsruimtes werden elf hedendaagse designers uitgenodigd om een werk te creëren binnen het thema ‘kleur en zintuigen’. Gezien de uitbraak van de pandemie was het niet mogelijk om de belevingsfactor van deze Experience Rooms waar te maken, maar dankzij de kracht van de verschillende ideeën en ontwerpen werden de boodschap en beleving absoluut meegegeven. 

De volgende experience rooms / installaties waren aanwezig: 

  • Anima III, 2020 (Nick Verstand): op de binnenkant van deze bol werden subtiele, vloeiende kleur- en lichtpatronen gebruikt. Die verwezen naar de techniek die Van Eyck gebruikte als hij schilderde, namelijk de verschillende lagen.
  • Modern Animism, 2019-2020 (Patricia Domingues): synthetische edelstenen op Van Eycks kleurenpalet die de bezoeker zowel een tastbare als niet-tastbare beleving schonken.
  • Colours of Becoming, 2020 (Judith Seng): gebaseerd op de verschillende lagen verf en vernis die werden verwijderd bij de restauratie van het Lam Gods, creëerde de designer een ritueel waarbij gelaagdheid centraal stond.
  • Noisy Jelly, 2012 (Pinaffo & Pluvinage met Cauvard): de installatie, specifiek aangepast aan het kleurgebruik van Van Eyck, heeft de bedoeling om de toeschouwer te confronteren met aanraking en bediening. Deze experience werd door de pandemie weergegeven via een voorbeeldfilmpje.
  • Changing Perception / OBJECTS, 2020 (Studio Rens): hoe kan het dat kleuren enkel in ons hoofd bestaan? Door de belichting aan te passen, verandert ook ook onze perceptie van de kleur van de stoffering van de stoelen.
  • Changing Perception / ONLINE, 2020 (Studio Rens): dit werk vertrok vanuit de vraag in hoeverre kleuren zich online verhouden tegenover het echte werk van Van Eyck.
  • Colourful Kinaesthesia, 2020 (Mischer’traxler): uit een workshop, georganiseerd door het Oostenrijks ontwerpersduo tijdens de zomer van 2019 op het Domaine de Boisbuchet, ontsproten video’s van bewegingsscenario’s met objecten op basis van de kleur van datzelfde object.
  • Un Jardin Miraculeux, 2020 (Les Monseigneurs): met hun wandtapijt, gebaseerd op het de bloemenweelde op het centrale paneel van het Lam Gods, wensen Les Monseigneurs de natuur naar binnen te brengen.
  • The Color Biolab, 2016 -2020 (KASK School of Arts): in deze kamer ging het laboratorium van het KASK op zoek naar nieuwe toepassingen voor traditionele pigmentmaterialen. Met deze installatie wilden ze aantonen dat onderzoek en kennis uitmonden in nieuwe creativiteit.
  • K V L O E R U M R, 2020 (Joanna Reus): een bouwspel voor kinderen gebaseerd op de vormen in het oeuvre van Jan Van Eyck. Deze installatie was zichtbaar maar helaas niet toegankelijk doorheen de tentoonstelling wegens de coronamaatregelen.
  • Vitrum, 2020 (Studio Plastique): de geschiedenis van de kleur ‘blauw’ werd onderzocht in deze kamer waarbij er een installatie ontstond met glazen panelen die elk een soort blauw vertegenwoordigden en het verhaal ervan projecteerden. 
  • Re-table(au), 2020 (Foodlab): deze installatie was bedoeld om de eetbare planten van het Lam Gods in een hedendaags perspectief te plaatsen waarbij er doorheen de expositie verschillende activatiemomenten moesten plaatsvinden. Deze momenten werden wegens COVID-19 afgelast.
  • 108 lines, 2020 (atelier Haegeman): een installatie in het eerste deel van de tentoonstelling die bedoeld was om de bezoeker te laten experimenteren met het mixen van kleuren. Ook deze installatie werd na de opening niet gebruikt wegens veiligheidsmaatregelen. De installatie bleef gedurende de ganse tentoonstelling een stille getuige van de pandemie die op de pauzeknop duwde. 
Projectresultaten
  • Bezoekcijfers: 46.499, waarvan 42.334 Vlaamse bezoekers => andere bezoekcijfers, zie inhoudelijk verslag.
  • Pers tijdens Kleureyck: 82 verschijningen, o.a. De Standaard, De Morgen, La Une, L’Echo, Metro, EOS, AVS (print & audio) / 135 links, o.a. Domus, Yatzer, Design Boom, TL magazine, Icon, Het Nieuwsblad, HLN (online)
  • Mediadeals: Canvas, Eén, De Standaard
  • Rondleidingen: rr waren 15 rondleidingen voor kleuters, 64 voor lagere scholen, 9 voor secundaire scholen, 7 voor het hoger onderwijs, 28 voor volwassenen (inclusief de instaprondleidingen), 7 familierondleidingen, 21 vrije groepsbezoeken en 4 verjaardagsfeestjes. 

Lezingen:

  • 29.09 | 19:30, KLEUREYCK - Van Eyck en Rembrandt, meesters in kleur! Door Maximiliaan Martens
  • 02.10 |Stakeholder event Textivision
  • 19.11 | 20:00, Design × colour (online)
  • 04.12 | 20:00, Design × anthropology (online)

Tijdschrift: er werd een samenwerking opgezet met DAMN-magazine, een onafhankelijk tijdschrift dat zich richt op de steeds wisselende wereld van design, architectuur en kunst. Voor het zomer issue 2020, DAMN nr.76 on the power of colour kreeg de tentoonstelling een belangrijke plek in het magazine en werden verschillende uitgekozen designers belicht. 

Verankering van de resultaten op lange termijn:

  • Kleureyck. Van Eycks kleuren in design leerde Design Museum Gent een aantal waardevolle lessen. Het leerde ons in eerste instantie dat Design Museum Gent in staat is dergelijke prestigieuze internationale projecten aan te gaan. Producties zoals Kleureyck overstijgen in schaal de normale werking maar we door goede internationale partnerschappen, interne en externe samenwerkingen en duurzame relaties slaagden we erin dit groot project tot een goed einde te brengen.
  • De samenwerking met Lille3000 zal op langere termijn ook vruchten afwerpen en uitwisseling bevorderen.
  • Daarnaast leerde het ons dat we zelfs in onvoorziene omstandigheden flexibel genoeg zijn om snel te schakelen, digitaal te werken en de bezoeker toch te betrekken in bijzondere tijden. Ongeacht het feit dat het OMG Van Eyck-jaar niet in volle glorie kon doorgaan en we minder bezoekers mochten ontvangen dan voorzien, slaagden we erin Design Museum Gent te verankeren. Tweemaal na gedwongen sluiting was er een mooie communicatiecampagne en werd er tussendoor ook volop ingezet om de bezoeker dicht bij ons te houden. 
Partnerorganisaties

Co-producent Lille3000 én nog vele andere partners: Boisbuchet (FR), MADD Bordeaux (FR), Schloss Hollenegg (A), de Jan Van Eyck-academie, KASK HoGent, de Franse, Nederlandse en Oostenrijkse ambassade, het Stadsmarketingfonds, Stimuleringsfonds creatieve industrie, Grensverleggers (De Buren), Foreign Affairs Vlaanderen en Cultureel Erfgoed Vlaanderen.

Praktische info

Looptijd van
Looptijd tot
Organisatienaam
Design Museum Gent als coördinerende organisatie en coproducent Lille3000.
Contactpersoon
Elise-Marie Valcke
Adres
Drabstraat 12, 9000 Gent
Telefoon
0489 39 66 72
Financieringsbron(nen)

Design Museum Gent vond voor dit uitzonderlijk project met grote internationale allure een belangrijke partner in Lille3000. Kleureyck werd ook mogelijk door de samenwerking met het Van Eyck-jaar én nog vele andere partners: Boisbuchet (FR), MADD Bordeaux (FR), Schloss Hollenegg (A), de Jan Van Eyck-academie, KASK HoGent, de Franse, Nederlandse en Oostenrijkse ambassade, het Stadsmarketingfonds, Stimuleringsfonds creatieve industrie, Grensverleggers (De Buren), Foreign Affairs Vlaanderen en Cultureel Erfgoed Vlaanderen.

De financieringsbronnen waren de volgende: 

  • Opbrengsten uit verkoop: ticketinkomsten, shop
  • Sponsoring: verschillende sponsoring in natura voor de experience rooms, bv. Les Monseigneurs
  • Subsidie gemeente: stadsmarketingfonds van Stad Gent
  • Lille3000, Foreign Affairs
  • Stichtingen, fondsen, ambassades en culturele instituten: bv. Stimuleringsfonds

     

Andere projecten

Aan de Universiteit Gent bestaat er een uitgebreide verzameling dialectbanden (592 banden), die echter slecht ...

Aanleiding voor, en vertrekpunt van, het STUK-erfgoedproject was een door de KU Leuven gefinancierd doctoraatsonderzoek ...

In 2016 organiseerde KADOC samen met de Hongaarse onderzoekster Vera Hajtó de tentoonstelling en de ...