Zeg het met … een hoorspel

'Johanna en het Gravensteen', (c) Wout Schildermans en Het Geluidshuis

Vanaf woensdag ligt het luisterverhaal Johanna en het Gravensteen in de rekken, een productie van het gerenommeerde audioproductiehuis-uitgeverij Het Geluidshuis in samenwerking met Historische Huizen Gent. Een schoolvoorbeeld van storytelling.

Het is een historisch én hilarisch hoorspel over het beroemde Gentse kasteel ten tijde van de Beeldenstorm in de 16e eeuw. Het luisterverhaal is een van de eerste realisaties binnen het vernieuwingstraject voor het Gentse Gravensteen. Het nieuwe hoorspel, boordevol 'vree wijze wijsjes' om mee te zingen, wordt uitgegeven als een leesboek met cd en downloadcode.

De producent, Het Geluidshuis, is onmiskenbaar een van de grote namen als het gaat over audiocreatie en -productie. Wie dan ‘erfgoed’ zegt, denkt haast vanzelf aan audiogidsen. De van oorsprong orale traditie van het ‘verhalen vertellen’ heeft het Geluidshuis met vaste hand de 21e eeuw in geloodst. In het persbericht over Johanna en het Gravensteen: “Een goeie audiogids is een verhaal. En de manier waaróp er verteld wordt vinden wij ook belangrijk. Wij willen de luisteraar laten lachen of bij zijn nekvel grijpen. Door een straf verhaal, pakkende muziek, een originele verteltechniek en uiteraard door de beste stemmen.”

Audiogids-producties zijn onder andere De Muizen van Gaasbeek voor het Kasteel van Gaasbeek (2013), Gladiatoren voor het Gallo-Romeins Museum Tongeren (2015), In de Ban van de Tijd voor Historische Huizen Gent (2017) en, ten slotte, De Gestolen Bruegel van het Kasteel van Gaasbeek (2019). Meer info en teasers vindt u op de website van Het Geluidshuis.

Daarnaast zijn er dus hoorspelen, zoals het kersverse Johanna en het Gravensteen. Voor Bokrijk De Bokrokker (2016), Museum Hof van Busleyden Margareta's Buren (2018) en Stad Antwerpen, ter gelegenheid van Winter in Antwerpen, Brieven aan Bijou (2018). Hoorspelen kunnen ingezet worden als een laagdrempelige manier om een ander, jonger publiek aan te spreken.

Seminarie

Wat audiogidsen, soundtracks, podcasts, geluidsinstallaties enz. gemeen hebben is de storytelling-techniek. Op 6 juni biedt Het Geluidshuis een (gratis) seminarie aan, Let's Go Audio. Die dag kunnen merken, steden, musea, sites en andere erfgoedspelers ontdekken wat audio voor hen kan betekenen. Brieven aan Bijou en Bokrijk komen aan bod, naast traditionele reclame- en mediapartners zoals VAR en Medialaan.

Schrijf snel in: www.letsgoaudio.be

Illustratie: Johanna en het Gravensteen (c) Wout Schildermans en Het Geluidshuis

Roel Daenen