Cultuurzaken 2024: versterk uw culturele organisatie

Hebt u steeds meer activiteiten of projecten en vraagt u zich af hoe u zich beter kunt organiseren? Wil u graag een eerste medewerker aannemen, maar wil u eerst een duurzaam verdienmodel ontwikkelen? Op maandag 18 november 2024 vindt de tweede editie van Cultuurzaken plaats, een kennis- en ontmoetingsevenement voor de cultuursector. Het thema dit jaar: versterking van kleine cultuurorganisaties. 

Voor kleine culturele organisaties is het vaak lastig om een duurzame werking op te bouwen, de kosten te dekken en medewerkers fair te verlonen, vooral als u op projectbasis werkt. Na een periode van projectmatig werken kan uw organisatie op een kantelpunt komen te staan: de kosten stijgen, het werk breidt zich uit, er zijn meer partners of medewerkers ... Er zijn echter nog geen structurele financieringsbronnen en de organisatieprocessen zijn nog niet aangepast aan een duurzame bedrijfsvoering. Hoe maakt u de transitie naar een duurzame werking? Deze vraag staat centraal tijdens Cultuurzaken. 

Waarom deelnemen aan Cultuurzaken?

De professionalisering van een organisatie omvat inhoudelijke, strategische, menselijke, organisatorische en juridische vraagstukken. Tijdens Cultuurzaken belichten experts en organisaties uit de sector belangrijke aspecten, zoals interne samenwerkingsvormen, financieringsmix, samenwerking met externen en strategische langetermijnplanning. 

Na dit evenement gaat u naar huis met meer kennis, inzicht en praktische tips om verdere stappen in uw groeiproces te zetten, en met inspirerende nieuwe contacten in de sector. 

Programma

9.00 uur: Aankomst

9.30 uur: Welkomstwoord Cultuurloket

9.45 uur: Keynote door Bruno Verbergt, professor algemeen en strategisch management opleiding Cultuurmanagement, Universiteit Antwerpen

10.20 uur: Ervaringsverhalen uit de sector

  • Hanne Vandersteene (Grensgeval)
  • Ellen Pollard (Poolhert)

10.40 uur: Pauze

11.00 uur: Ervaringsverhalen uit de sector

  • Annelore Camps (Allez, Chantez!)
  • Nora Mahammed (Theaterfestival)

11.30 uur: Panelgesprek met bovenstaande ervaringsdeskundigen uit de sector (gemodereerd door Aminata Demba)​​​​

12.30 uur: Lunchpauze

13.30 uur: Workshops (ronde 1)

14.30 uur: Pauze

14.45 uur: Workshops (ronde 2)

15.45 uur: Creatieve afsluiter en slotwoord Cultuurloket

16.30 uur: Netwerkreceptie

Vier freelance consulenten van Cultuurloket begeleiden vanuit hun specifieke expertises en als ervaren adviseurs en sprekers de workshops: Tijs Vastesaeger (zakelijk adviesbureau Doenker), Ken Veerman (zakelijk procesbegeleider), Tobias Van Royen (juridisch adviesbureau Twee-eiige Drieling) en Saskia Westerduin (zakelijk adviesbureau apollo18).

Praktische info

Begindatum
Locatie
PUBLIKA, Goudenleeuwplein 1, 9000 Gent
Prijs
60 euro
Meer info

Organisatie en inschrijven: website Cultuurloket.

Elders op FARO

Wat is er nieuw in de FARO-bibliotheek? Dankzij ons handige en dynamische collectie-overzicht blijft u op de hoogte van de ...
Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe ...
Op 12 september organiseert FARO samen met Scivil, Histories en het AfricaMuseum, een netwerkdag over burgerwetenschap en erfgoed. Inschrijven kan ...