Deelname aan het congres Codart Twintig in Warschau: 'Deep storage or Open Depot: Acces to the Hidden Collections'

Bijna elk museum in de wereld heeft meer objecten in zijn collectie dan permanent kan worden weergeven. Ze worden bewaard in de opslagruimtes met beperkte vrije toegang. Codart Twintig onderzocht hoe tegenwoordig wordt omgegaan met een steeds groter wordende collectie, gebrek aan ruimte, krimpen van fondsen, en de toenemende vraag naar toegankelijkheid van het publiek.

Het congres in de Poolse hoofdstad was opgedeeld in vier dagen. Elke dag werden een vijftal lezingen gegeven, afgewisseld met stadswandelingen en geleide bezoeken aan culturele instellingen en musea in de stad. Tijdens het congres werd ingegaan op welke manier musea in het verleden omgingen met de opslag van kunstwerken en werd er gedebatteerd over de modellen voor de toekomst. Er werd aandacht besteed aan de behoeften van de kunstwerken, van de museummedewerkers en van het publiek, waarbij rekening werd gehouden met factoren zoals behoud, toegankelijkheid en leefbaarheid. Al deze aspecten zijn ook van belang voor het Museum voor Schone Kunsten in Gent.

Naast dit thema werd ook bijzondere aandacht geschonken aan Vlaamse en Nederlandse kunst in de Poolse collecties. Als curator was het enorm interessant om een kijkje te nemen in de, soms verborgen, Poolse collecties. Op een dergelijk congres, met de aanwezigheid van collega’s uit eigen land maar ook ver daarbuiten, is het ook efficiënt en op een aangename manier netwerken.

Praktische info

Looptijd van
Looptijd tot
Organisatienaam
Museum voor Schone Kunsten Gent
Contactpersoon
Valentine De Beir
Adres
Hofbouwlaan 28, 9000 Gent
Telefoon
09 3236746
Financieringsbron(nen)

Tussenkomst voor de internationale reis- en verblijfkosten voor cultureel-erfgoedorganisaties, Museum voor Schone Kunsten Gent

Andere projecten

De International Council of Museums organiseerde in Kyoto zijn driejaarlijkse General Conference. Dit is een ...

Het project ‘Stafkaart van het migrantenmiddenveld en zijn erfgoed in Vlaanderen en Brussel, 1830-heden’ werd ...

Het project vertrekt van de beroemde kaart van Brugge van Marcus Gheeraerts, een driedimensionaal stadsplan ...