Leestip | Nieuwe publicatie ‘Communiceren met Jongeren’

Omslag boek Communiceren met jongeren

Zopas verscheen bij uitgeverij Politeia het boek Communiceren met jongeren, een vruchtbare samenwerking met Mediaraven, een organisatie die “de kansen grijpt van digitale media mét kinderen, jongeren en het brede jeugdwerk.” Samen met het boek wordt ook een website gelanceerd, met een resem voorbeelden en cases. Aanbevolen lectuur voor elke erfgoedinstelling die jongeren wil bereiken.

De gulden regel dat als u voor jongeren werkt, u ook best jongeren een actieve rol geeft, paste Mediaraven toe in het redactieproces. Met andere woorden: het hele proces kwam zoveel mogelijk in handen van de jongeren zelf. Concreet ging de negenkoppige auteursploeg aan het brainstormen, schreef de teksten zelf, zocht voorbeelden en nam ook de eindredactie voor zijn rekening.

Elk van de negen auteurs zoomt in op “hardnekkige clichés en vragen over jongerencommunicatie.” Zoals daar zijn: werken nieuwsbrieven nog? Moeten we massaal jongerentaal gaan gebruiken? En is Facebook nog hip? Theorie en tips wisselen af met voorbeelden uit binnen- en buitenland. In elk hoofdstuk laten de auteurs ook een expert aan het woord, waaronder Kathy Lindekens (VRT), Elien Vanhaesebroeck (Talking Heads) en Jan Van Looy (UGent). Andy Demeulenaere (Mediawijs) schreef het voorwoord.

Ons oordeel? Een interessant, compact boekje dat een aantal wetenswaardigheden en tips over communiceren met jongeren oplijst. Met ook een aantal voorbeelden uit de erfgoedsector, zoals de jongerenwerking van het MAS, en iets dat we ook eerder hier signaleerden.

Meer info over het boek vindt u op de website van Politeia en op de bijhorende website. Bekijk ook zeker het filmpje!

Roel Daenen
jongeren
communicatiestrategie
Politeia
Mediaraven