Digital Catapult demonstreert het potentieel van immersie

Digconferentie

CreativeXR is een van de vele initiatieven in het Verenigd Koninkrijk om de ambities van het rapport Culture is Digital te realiseren. Het programma heeft als doel om de Britse kunst- en cultuursector een voorsprong te geven in het veld van immersieve contentcreatie en digitale innovatie. Twintig VR- en AR-prototypes, waaronder heel wat met cultureel erfgoed, werden geselecteerd om samen met CreativeXR immersieve projecten te ontwikkelen in partnerschap met technologische marktleiders. Het programma wordt gecoördineerd door Digital Catapult, het meest toonaangevende agentschap in Groot-Brittannië voor de snelle invoering van geavanceerde digitale technologieën.

Op dinsdag 4 december geeft Rebecca Gregory-Clarke, hoofd immersieve technologie bij Digital Catapult, een keynote tijdens de FARO-conferentie Erfgoed & immersieve storytelling. Ze zal het hebben over het CreativeXR-programma en meer vertellen over de concepten en prototypes van immersieve content (virtual, augmented en mixed reality) die digitaal cultureel erfgoed gebruiken.

Rebecca Gregory-Clarke

Rebecca onderzoekt bij Digital Catapult nieuwe toepassingen voor virtual en augmented reality in verschillende industrieën. Ze werkt er ook aan het promoten van de mogelijkheden van VR en AR. Daarvoor werkte Rebecca als Development Producer voor BBC Connected Studio waar ze een reeks van digitale innovatieprojecten realiseerde, waaronder ook een reeks ambitieuze experimentele VR-pilots. Hiervoor werkte ze als Research Engineer bij BBC R&D waar ze zich voornamelijk toelegde op het ontwikkelen van software die de kijkervaring bij grote live evenementen zoals de Commonwealth Games in 2014 verbeterde. Rebecca heeft ook gewerkt als producer bij BBC Click. Haar achtergrond is Electronic Engineering, en ze heeft gestudeerd aan de Universiteit van Bristol en Télécom in Parijs.

In onderstaand filmpje vertelt Rebecca over haar werk bij Digital Catapult.

Bart De Nil