Jongvolwassenen en erfgoedparticipatie

Zonder ondertitels (c) Erfgoedcel Brugge

Cultureel erfgoed en jongvolwassenen is geen evidente combinatie. Kim Wybauw, masterstudente Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen ging in het kader van haar masterproef op zoek naar hoe de erfgoedparticipatie van hogeschoolstudenten kan aangewakkerd worden. Ze verrichte haar onderzoek op basis van het Erfgoeddagprogramma 2012 in Brugge. 

Erfgoeddag kiest elk jaar voor een specifiek thema. Voor de editie van 2012 werd gekozen voor het thema Helden. Onder leiding van de Erfgoedcel Brugge stelde de Brugse erfgoedsector een gevarieerd programma samen. Hoewel de erfgoedactiviteiten elk jaar op een bijzonder enthousiaste en kwalitatieve manier georganiseerd worden, blijkt de grote meerderheid van de aan Erfgoeddag deelnemende Brugse erfgoedspelers geen specifieke doelgroep voor ogen te hebben. De meesten mikken op een ‘breed publiek’. Hoewel het algemeen geweten is dat verschillende doelgroepen een andere aanpak vragen, gebruiken de meeste erfgoedspelers geen specifieke doelgroepenbenadering. Vaak ontbreekt immers de nodige kennis hierover.
 
Om deze lacune enigszins op te vangen, wilde de Brugse Erfgoedcel ook na Erfgoeddag 2012 een publieksproject opzetten. Met dit project wilde men de Brugse hogeschoolstudenten afkomstig uit Brugge bereiken. Deze groep is immers in het algemeen ondervertegenwoordigd op het vlak van erfgoedparticipatie. In het kader van haar masterproef ging Kim Wybauw bijgevolg op zoek naar hoe deze erfgoedparticipatie in de toekomst kan aangewakkerd worden. Haar opdracht bestond er met andere woorden in om enkele must do’s and don’ts te ontdekken die de marketingmix van een toekomstige erfgoedactiviteit ten goede kunnen komen. 
 
Een twintigtal Brugse hogeschoolstudenten die opgegroeid zijn in Brugge werden bevraagd over hun eigen leefwereld en interesses. Tijdens het gesprek werd geleidelijk overgeschakeld naar een babbel over hun wensen en verlangens met betrekking tot buitenshuizige publieksactiviteiten in het kader van verscheidene erfgoedthema’s. Niet de frequentie van voorkomen, maar wel de betekenisgeving en de variatie in die betekenisgeving waren erg belangrijk bij dit onderzoek. 
 
In de conclusie van haar masterproef schrijft Kim een aantal aanbevelingen omtrent aanbod, communicatie, prijs, plaats en tijdstip (zie pagina’s 81 t.e.m. 87). Hierbij dient echter wel vermeld dat het toepassen van deze aanbevelingen uiteraard geen garantie biedt op succes. Desalniettemin verhoogt het wel de kans op het welslagen van een erfgoedactiviteit voor de hierboven besproken doelgroep. Hoewel deze masterproef een onderzoek betreft met voornamelijk een praktische relevantie voor Erfgoedcel Brugge. Toch zijn we er van overtuigd dat ook andere Vlaamse en Brusselse cultureel-erfgoedspelers baat hebben bij het lezen van deze studie.
 
Via deze link kan je de masterproef inclusief de aanbevelingen nalezen. 
 
 
Foto:
Zonder ondertitels (c) Erfgoedcel Brugge
 
Leestip: 
- Ladda vzw. (2009). A la karte. Een bevraging van Antwerpse jongeren over hun visie op musea. Antwerpen: Mas | Museum aan de Stroom.
- Een voorbeeld van werken met jongvolwassenen: Jongeren ontwikkelen iPad-app voor KMSKA
 
Met dank aan Kim Wybauw om haar masterproef ter beschikking te stellen. 
 
Vrije tags
communicatie
marketing
erfgoedparticipatie
jongvolwassenen