Overmeesterd in Maldegem

Foto tijdens de sessie in Maldegem

Net als de voorbije jaren gaan ook voor deze Erfgoeddageditie vijf scholen in evenzoveel regio’s verspreid over heel Vlaanderen aan de slag met het erfgoed uit hun streek. Een kunstenaar geeft er een artistieke draai aan.

Het traject draagt de overkoepelende naam Hoogtewerk en wordt opgehangen aan het thema van Erfgoeddag 2019, ‘Hoe maakt u het?’ en is een samenwerkingsverband tussen MUS-E Belgium, vijf erfgoedcellen, vijf scholen, vijf kunstenaars en FARO. Op elke locatie worden de resultaten van het traject gebundeld in een brochure. Op zondag 28 april, Erfgoeddag, kunt u in Mechelen, Leuven, Harelbeke, Brugge en Maldegem gaan kijken naar een reeks toonmomenten.

Erfgoeddag-vrijwilligster Fien Cornelis ging kijken in Maldegem en brengt in dit blogbericht verslag uit. 

Meester/leerling

Tim Onderbeke wil vanuit zijn kunstenpraktijk in situ werken en een zo boeiend mogelijke invulling van de ruimte laten ontstaan. “Documenten over zowel historische als hedendaagse kunstenaars uit de streek waren mijn inspiratiebron voor dit kunstentraject,” vertelt hij. “Dit inspiratiemateriaal werd op een moderne manier gepresenteerd aan de leerlingen en dat betekende de start van onze zoektocht naar een eigen interpretatie van het Maldegemse artistieke erfgoed. Het is een intense samenwerking. De jongeren hebben weinig ervaring met kunst. Daarom is het prachtig om te zien dat ze genieten van elk resultaat dat ze behalen. Daar haal ik als kunstenaar mijn motivatie en voldoening uit.” 

Ook de aanwezige leerkrachten praten vol trots over het verloop van het kunstentraject. “Wat mij het sterkst verrast, is de synergie die tot stand komt tussen kunstenaar en leerlingen”, vertelt Bart Dauwe, leerkracht eerste graad en bezieler van het project. “De leerlingen stapten met een open blik mee in een verhaal. Dertienjarigen op dergelijke wijze met kunst in contact kunnen brengen, is heel fijn. Ze zijn tot veel meer in staat dan je voor ogen had.”

In de klasruimte die tijdelijk is omgetoverd tot kunstenaarsatelier vullen de leerlingen samen met Tim de mallen op met beton. Eens het droogproces voorbij is, zal het gips weggesneden worden en kan iedere leerling tros zijn op het zelfgemaakte afgietsel.

Leerling Yasmine getuigt: “Het is leuk samenwerken met de kunstenaar omdat hij ons het nodige zelfvertrouwen geeft om te durven en te blijven proberen.” Leerling Khaz: “Met gips hebben we een vorm gemaakt van ons gezicht. Het gips tot een masker op je gezicht laten aandrukken geeft een speciaal gevoel; je hebt enkel nog je neus vrij. Gips is niet altijd voor gebroken lichaamsdelen!” Verder leerde Khaz ook dat je van zowat alles kunst kan maken. “Ook de samenwerking met Tim is heel aangenaam, omdat hij ons de vrijheid geeft om te kiezen en te verzinnen.” 

Overmeesterd op Erfgoeddag

Met dit project lijkt de opzet van Erfgoeddag alvast geslaagd: het doorgeven van oude beroepen en ambachten aan de volgende generaties en het vakmanschap dat daarbij komt kijken. 

De jongeren van de school Maricolen Maldegem kondigen via sociale media en eigen affichemateriaal hun eigen tentoonstelling/installatie aan. Het resultaat van het kunstentraject is te bewonderen tijdens het Lokale Helden Festival op 26 en 27 april, én tijdens Erfgoeddag op zondag 28 april in Kunstacademie KUMA Maldegem. Op Erfgoeddag vindt ook de jaarlijkse infodag van Maricolen Maldegem plaats. De school hoopt een scherm te kunnen installeren zodat iedereen op school de tentoonstelling in het KUMA vanop afstand kan meevolgen. 

Tekst en foto: © Fien Cornelis 

Jongeren en erfgoed? Jazeker!

Onderstaand filmpje geeft op een mooie manier weer waarover het traject Hoogtewerk precies gaat. Jongeren en erfgoed zijn een mooie combinatie. Het is inderdaad samen zoeken en creëren. Videokunstenaar Karel Verhoeven ging langs bij de diverse projecten en maakte volgend verslag:

tine vandezande