Ren je Rot, en leer het lokale erfgoed kennen

Herinner jij je Ren je Rot nog? Deze actieve televisiequizshow werd van 1973 tot 1983 uitgezonden door de TROS en gepresenteerd door Martin Brozius. Hoe je dit format met succes inzet voor een leuke Erfgoeddag-activiteit, lees je in deze bijdrage.
Deze tekst werd geschreven door Hugo Verhenne, stafmedewerker publiekswerking bij Erfgoedcel TERF.
Ren je Rot was de Nederlandse versie van de Amerikaanse show Runaround, een competitie tussen kinderen van verschillende scholen. Brozius verzon de naam Ren je Rot, stelde meerkeuzevragen, riep "Rren jjje rrrot" en de deelnemende kinderen renden naar het vak van hun keuze. Was het antwoord goed, dan pakten ze een bal en gooiden die in een cilinder. De groep met de meeste ballen won. Ik was er verslaafd aan en hield er een liefde voor quizzen aan over.
Spelregels
Geen fluisterend gedoe rond een tafeltje maar rennen voor je leven om het juiste antwoord te geven. Dit actieve en leerrijke spel laat spelers in teamverband een quizvraag beantwoorden. Eén iemand van het team rent vervolgens naar het juiste vak A, B of C. Wie naar het juiste vak rent, krijgt 1 punt. Kom je als eerste aan in een vak, dan krijg je een extra punt. Deelnemers moeten dus niet alleen het goede antwoord geven, maar ook snel zijn. Er wordt gespeeld met groepjes van telkens vijf spelers waarbij iedereen aan de beurt komt en moet rennen.

Waarom ook jij een Ren je Rot-quiz kan organiseren op Erfgoeddag
Een quiz als Ren je Rot biedt heel wat voordelen:
- Het format is gestoeld op een unieke combinatie van sport (rennen) en spel (quizzen).
- De vragen kunnen lokaal bedacht worden volgens de historische en erfgoedlijnen van je stad of gemeente en zijn uitbreidbaar naar andere topics.
- De quiz kan zowel binnen (sportzaal, klas − Erfgoedklasbakken, hou jullie klaar! −, ontmoetingscentrum …) als buiten (sportveld, park, marktplein …) gespeeld worden.
- De quiz valt zonder veel middelen zelf te organiseren. Of inspireer je werkveld om ermee aan de slag te gaan.
Nog een paar pluspunten:
- De reikwijdte: wie wordt de slimste en snelste groep van je stad / gemeente? Of waarom niet van je regio / werkingsgebied?
- De samenwerking met andere partners: welke doelgroepen wil je betrekken? Focus zo breed mogelijk, en denk bv. ook eens aan scholen, jeugdbewegingen, (sport)verenigingen, lokale besturen …
- De mogelijke duurzame output: misschien is er wel plaats voor een lokale of regionale ‘Wall of Fame’ met (historische) figuren op je website? Een prijsuitreiking met afsluitend debat met enkele historische sportfiguren uit de regio? Een artikel of podcast?
Samen fun, samen fit
- Quizzen is populair en laagdrempelig.
- Deze actieve en leuke versie schenkt een breed publiek een sportieve en aantrekkelijke twist.
- Deelnemers en toeschouwers maken spelenderwijs kennis met de historiek en het erfgoed van je streek.
A match made in heaven!
TROS, kandidaten van de Prinses Ireneschool in Almere aan Ren je rot in 1980. Beeld en Geluidwiki via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0 NL / Werkopname Ren je rot (TROS 1980). Catalogusnummer FTA001022783_019_con (archiefbron 80271). Beeld en Geluid-wiki