Train World opent de deuren

Interieur Train World (c) Train World

Het langverwachte treinmuseum in en aan het station van Schaarbeek opende afgelopen weekend de deuren. Het wil “niet enkel een spectaculaire blik op het verleden van België als spoorwegpionier op het Europese vasteland [bieden], maar tevens een boeiend verhaal over de huidige en toekomstige rol van het spoor [brengen].”

De bezoeker krijgt in Train World een staalkaart van het spoorwegenerfgoed. Die collecties waren tot voor kort over vijf verschillende sites in België verspreid. Cijfers? Zo zijn er 22 stuks rollend materieel te bewonderen, net als 1.250 objecten, 64 projecties en meer dan 20 interactieve opstellingen.

Ook de locatie is van historisch belang. Zo doet het stationsgebouw van Schaarbeek (gebouwd tussen 1887 en 1920) dienst als ontvangsthal. Het is opgetrokken in de ‘Vlaamse renaissancestijl’, een bouwstijl die de NMBS graag inzette voor haar stations. Dat station is ook gelegen aan de historische spoorlijn tussen Brussel en Mechelen, waarlangs op 5 mei 1835 – 180 jaar geleden dus – de allereerste stoomtrein op het Europese continent reed.

Het nieuwe gebouw van Train World heeft een oppervlakte van 8000 m².  Het heeft een industriële uitstraling, met een zaagvormig dak dat typisch is voor spoorwegwerkplaatsen. Deze bevat vier grote hallen die de nieuwe thuis vormen voor het waardevolle treinmaterieel. Twee hallen zijn ook uitgerust met sporen (aangesloten op het spoornet) die het mogelijk maken het rollend materieel binnen en buiten te laten rijden. Hier kan de bezoeker kennismaken met de 'Pays de Waes' (Land van Waas), de oudste bewaarde locomotief op het Europese vasteland. Deze werd in 1844 in dienst genomen en had ook een prominente plek in 1913 tijdens de Wereldtentoonstelling in Gent. De 'Pacific' (stoomlocomotief type 10) uit 1910 is een ander paradepaartje uit de rijke collectie, net zoals de 'Atlantic' (type 12), met zijn aerodynamische vorm de meest spectaculaire stoomlocomotief uit 1939. Enzovoort.

De befaamde tekenaar François Schuiten, Schaarbekenaar, tekende voor de scenografie, in samenwerking met Expoduo. Diezelfde Schuiten kwam vorig jaar nog uitgebreid aan het woord in het themanummer van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed dat over de staat van het striperfgoed handelde.

Op het project (restauratie van het historische stationsgebouw, de bouw van een nieuw museumgebouw, aanleg van de omgeving, museografie) plakt een kostenplaatje van 25 miljoen euro. “Train World wordt dan ook een uitstalraam van een rijk verleden waarvan het laatste hoofdstuk nog lang niet geschreven is,” aldus het persbericht.

Meer info over dit nieuwe Brusselse museum vindt u op de website van Train World.

Roel Daenen
Brussel
Schaarbeek
Train World
NMBS
spoorwegerfgoed
Opening / lancering