Tovenaars van het toneeldecor

Joseph Denis: 'Bateau' voor Surcouf (Schouwburg, Kortrijk, 1923). Reconstructie van Bruno Forment op basis van bewaarde decorstukken en een opstellingsfoto van Gustaaf Lievens, ca. 1923

Net voor de zomervakantie verscheen Droomlanders - Tovenaars van het geschilderde toneeldecor. Dat vertelt het verhaal van decorschilders die de podia van theaters en schouwburgen omtoverden tot een andere wereld. Het prachtig geïllustreerde boek, geschreven door Bruno Forment, verscheen bij Davidsfonds Uitgeverij en CEMPER - Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed.

In de krochten

Bruno Forment, een bekende muziek- en theaterwetenschapper, brengt het ongeschreven verhaal van de decorschilderkunst in Vlaanderen en Brussel, van vroegmoderne tijden tot het midden van de twintigste eeuw. Droomlanders geeft je een blik achter de schermen van het ambacht met bladvullende foto’s en tekeningen waarvan het merendeel nooit eerder werd gepubliceerd. Voor dit boek verrichte Bruno Forment meer dan tien jaar speurwerk in de krochten van de Vlaams-Nederlandse theaters. Onder meer het waarderingsproject  ‘Historische decors in Vlaanderen en Brussel (1900−1960)’, door Bruno gecoördineerd in opdracht van CEMPER, leidde tot nog meer vondsten en verhalen die in Droomlanders zijn verwerkt.
 

Cover Droomlanders

"Het boek handelt over een theatercultuur en –beleving die grotendeels is teloorgegaan, wat me dan weer vragen deed stellen bij bepaalde evoluties binnen het theater. Met name bij het perspectief van sommige theaterhistorici en hun visie op het modernisme en de hieraan gekoppelde noodwendige verdwijning van de geschilderde decors. Anderzijds is de ‘vererfgoeding’ van deze decors evenmin een zegen: het is immers vooral in de context van het podium dat zij optimaal hun rol kunnen vervullen,” aldus Bruno Forment.

Alle info vindt u op de website van Cemper, zie www.cemper.be/droomlanders.

Afbeelding bovenaan: Joseph Denis: 'Bateau' voor Surcouf (Schouwburg, Kortrijk, 1923). Reconstructie van Bruno Forment op basis van bewaarde decorstukken en een opstellingsfoto van Gustaaf Lievens, ca. 1923.

Roel Daenen