National Geographic lanceert een nieuw tijdschrift: National Geographic Historia

Cover Historia

Gisteren maakte National Geographic bekend dat er een nieuw tijdschrift over geschiedenis op de Nederlandstalige markt komt: National Geographic Historia. Dat magazine wordt gemaakt onder de vleugels van National Geographic en is geheel gewijd aan ‘geschiedenis’. Het moet “inspirerend, educatief en met scherp oog voor kwaliteit” worden, aldus het persbericht. Ook voor cultureel-erfgoedinstellingen en -organisaties in Vlaanderen biedt dit nieuwe forum kansen.

National Geographic Historia voert de lezer langs millennia menselijke geschiedenis. Politieke schermutselingen, maar ook culturele ontwikkelingen, kunst, wetenschap en het dagelijks leven krijgen de aandacht. Op basis van de verhalen van internationale experts en het overvloedige beeldmateriaal kan de lezer belangrijke gebeurtenissen herbeleven, exotische plekken verkennen en bijzondere mensen ontmoeten ­ van de vroege beschavingen tot de middeleeuwen en de moderne tijd. Het magazine verschijnt vier keer per jaar; het eerste nummer is vanaf 2 juli te koop. Hoofdredacteur Aart Aarsbergen: "National Geographic-lezers hebben een grote interesse in geschiedenis. En veel mensen, van jong tot oud, vinden het nog heerlijk om in een papieren magazine te lezen en bladeren. Tegen de trend in lanceren we een nieuw, papieren tijdschrift: een mooi gemaakt en boeiend magazine over ons verleden."

Erfgoedhuizen die nieuws (expo/project/publicatie ...) te melden hebben, kunnen hun persbericht bezorgen aan Servaas Neijens, eindredacteur van het tijdschrift. Veel succes!

Met de komst van National Geographic Historia krijgen bestaande, populariserende geschiedenisbladen als Memo en G-Geschiedenis concurrentie. Vermelden we hier ten slotte ook nog Folio, dat bijna dertig Vlaamse culturele, literaire en erfgoedtijdschriften bundelt. National Geographic Historia verschijnt dus vier keer per jaar; het eerste nummer (met aandacht voor o.a. Alexander de Grote, Leonardo da Vinci, de Etrusken en de zeven wereldwonderen) is vanaf morgen te koop in de krantenwinkel. Meer info vindt u op de website van National Geographic.

Roel Daenen
media
pers
communicatiestrategie
National Geographic