Leren (digitaal) preserveren

Het loont vaak de moeite om eens over het muurtje te kijken. Zo gaat op 21 september in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam het minicongres ‘Leren Preserveren’ van start.

Ook bij onze noorderburen staat het thema duidelijk hoog op de agenda. ‘Digitale duurzaamheid’ gaat over het toegankelijk houden van ons digitale geheugen: archieven, bibliotheken, media en audiovisuele producties, kunst en cultuur en wetenschap. Digitale duurzaamheid vereist dat de juiste mensen over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, nu en in de toekomst. Zijn we al zo ver? Sluit het kennisaanbod goed genoeg aan op de vraag? En wat is die vraag eigenlijk? Het zijn vragen die allemaal op dit evenement aan bod komen.

Op de website van Het Nieuwe Instituut vindt u, naast het programma van dit minicongres onder meer een online cursus ‘leren preserveren’. Leert u liever op een meer klassieke manier? Dan kunt u zich inschrijven voor de volledige cursus ‘Leren Preserveren’, die op 3 oktober van start gaat.

Als u het dichter bij huis zoekt en u zich een scherp beeld wil vormen van de digitale uitdagingen die zich in de cultureel-erfgoedsector in Vlaanderen stellen, leest u best het uitgebreide focusdossier in het herfstnummer van faro. Dat verschijnt begin volgende week.

In afwachting daarvan krijgt u met de reeks ‘Het Digitale Museum’ van collega Olga Van Oost een mooie smaakmaker.

Roel Daenen