Cijfers: middelen of doel?

Cijfers Nederlandse musea (c) NRC

Een kop in De Standaard van 15 januari 2014: “British Museum nooit zo populair.” Met 6,7 miljoen bezoekers in 2013 het “beste bezoekerscijfer ooit,” aldus het blad. Het leek de afgelopen weken (bezoekers)cijfers van musea te regenen in de media. Zo berichtte op 27 december de Nederlandse NOS over “het topjaar voor Nederlandse musea”. NRC Handelsblad maakte daar diezelfde dag nog van: “Musea doen het goed: aantal bezoekers in 2013 fors gestegen”. En… als het in Amsterdam regent, dan druppelt het in Brussel.

In het NRC-artikel kon u verder nog lezen dat “De cijfers in een internationale trend [passen]. Maar anders dan in het buitenland ligt de winst niet in eerste instantie bij de musea van moderne en hedendaagse kunst. Juist cultuurhistorische musea doen het hier goed.”

Het was dus een kwestie van tijd vooraleer de cijfers uit ons land in het vizier van de media zouden komen. Op 8 januari kwam De Morgen, na een rondvraag bij een aantal musea in Vlaanderen en Brussel, met een handjevol cijfers op de proppen, onder de kop "Economische crisis heeft geen vat op succes van musea".

Wat volgde was een reeks die stelde dat museum x afgelopen jaar meer bezoekers had en museum y minder, al dan niet met exacte cijfers en procenten. Cultuursocioloog Pascal Gielen werd gevraagd om duiding bij de cijfers te geven. Eén citaat: “Er waait de laatste jaren een nieuwe wind. Musea zijn opener geworden, publieksvriendelijker. Ze denken meer na over nieuwe strategieën om zich nog aantrekkelijker voor te stellen, en het publiek en de lokale bevolking meer te betrekken."

Waarheen met die cijfers?

Maar wat zeggen die cijfers precies? Kunnen musea (en bij uitbreiding, elke erfgoedinstelling die bezoekerscijfers bijhoudt en analyseert, en/of publieksonderzoeken uitvoert) ze interpreteren, en afwegen in het kader van een breder marketingplan? Volstaat het om jaar na jaar hogere bezoekersaantallen te kunnen voorleggen? En wat als de aantallen terugvallen, of gelijk blijven? Het is ongetwijfeld voor vele erfgoedwerkers een complex vraagstuk.

Om antwoord te bieden op die vragen start FARO op 24 februari met het zesdelige opleidingscluster Vloek of zegen? Marketing in de erfgoedsector. Na een eerste erg succesvolle (en volzette) reeks in 2013 krijgen erfgoedwerkers opnieuw de kans om zich te verdiepen in marketing, bovendien tailor made. Het programma biedt een grondige inleiding tot marketing ‘denken en doen’. Het brengt deelnemers kernbegrippen bij, scherpt de eigen inzichten verder aan en stelt hen in staat deze, waar nodig, bij sturen. Deze interactieve opleiding biedt bovendien ook ruimte voor persoonlijke begeleiding door de docenten. Na afloop hebben deelnemers een eigen marketingplan in handen. Én kunnen ze met inzicht de cijfers duiden.

Meer info en het inschrijvingsformulier vindt u elders op deze website. De (korte) NOS-televisiereportage kunt u bekijken op de website van de NOS.

Afbeelding: grafiek bezoekersaantallen Nederlandse musea (c) NRC

Roel Daenen
musea
publieksonderzoek
cultuurmarketing
marketingplan
Vloek of zegen?
Cursus
Workshop