Hospitality: gastvrijheid als sleutel tot een geslaagde bezoekervaring

Honderden erfgoed- en museummedewerkers doen elke dag opnieuw hun uiterste best om bezoekers een boeiende en aangename ervaring te bezorgen. Het doel? Hen op het einde van de rit met genoegen laten terugdenken aan hun bezoek.
Een belangrijk aspect daarbij is ‘gastvrijheid’, een waardebepaling die lang niet alleen beperkt blijft tot de hotelsector. Ook in de cultureel-erfgoedsector wint het begrip aan belang. Meer zelfs: gastvrijheid of hospitality wordt door experten meer en meer erkend als een van de belangrijkste succesfactoren voor cultureel erfgoed en musea.
In een eerste duo-interview worden twee ervaringsdeskundigen van Visit Flanders aan het woord gelaten. Met hun rijke ervaring in het evalueren en verbeteren van de relatie tussen attracties/musea en bezoekers, deelden Dirk Yzewyn en Ingrid Van Wateghem hun begrip van gastvrijheid. De bijdrage geeft u een idee van hoe Visit Flanders omgaat met de kwaliteit van de toeristische ervaring in cultureel-erfgoedsites en musea.
Het interview met Dirk Yzewyn en Ingrid Van Wateghem (Visit Flanders), ‘Merging hospitality into a visit experience’, kunt u hier terugvinden.
In een volgende blogpost gaat Xinghan Lou in gesprek met An Teyssen, hospitality manager in het vernieuwde MoMu.
Foto's: StockSnap en mohamed Hassan via Pixabay