Yes you c@n, participatie en sociale media

Mar Dixon Groot Onderhoud

Afgelopen vrijdag 9 november 2018 mochten we de Brits-Amerikaanse socialemedia-experte Mar Dixon verwelkomen op het jaarlijkse Groot Onderhoud. Dixon toont de weg met digitale projecten met en in musea zoals @AskACurator, @CultureThemes en @MuseumSelfieDay. Haar engagement achter deze initiatieven reikt echter veel verder dan het creëren van 'buzz'.

Het idee bij deze acties is dat mensen op die manier werkelijk mee de werking van musea aansturen: door te laten horen op Twitter wat zíj willen weten, of door op Instagram te tonen wat zíj appreciëren. Musea kunnen deze stemmen beter niet naast zich neerleggen. Zo bepaalt het publiek dus mee de agenda.

Mar Dixon kwam ons haar creatieve en innovatieve digitale projecten toelichten. Daarna volgde een groepsgesprek rond de mogelijkheden, kansen en uitdagingen bij digitale participatie. Hoe kunnen erfgoedorganisaties écht connecteren op digitaal vlak?

Plezier met cultuur

Volgens Mar Dixon leeft er in de samenleving een behoefte om plezier te beleven met cultuur, zonder dat dit altijd zwaar educatief en wetenschappelijk onderbouwd hoeft te zijn. Het publiek antwoordt enthousiast en creatief op haar oproepen zoals #WhyILoveMuseums of #MuseumSelfieDay. Het succes van @CultureThemes bewijst dat we het publiek online actiever kunnen betrekken. Denk dan wel na of uw vraag leuk, boeiend en laagdrempelig genoeg is om interactie op te wekken.

Wij trokken het weekend in met deze tips:

  • Sociale media moet vandaag eigenlijk al van bij de ontwikkeling van een tentoonstelling geïntegreerd worden in het denkproces.
  • Toon wat er achter de schermen van uw organisatie gebeurt. Zo beseft het publiek waarom het uw organisatie zou moeten leren kennen of een warm hart toedragen.
  • Mond-tot-mondreclame is belangrijk en sociale media maken daar vandaag integraal deel van uit. Ook al hoeft u niet elk socialemediaplatform even intensief te gebruiken, een online basisaanwezigheid op elk relevant kanaal zorgt ervoor dat mensen u kunnen vinden en uw initiatieven kunnen delen.
  • Volg uw publiek naar het kanaal dat zij gebruiken.
  • Met (gratis) tools zoals Tweetreach kunt u de impact van hashtags meten.
  • Loop niet verloren in analyses. Veel belangrijker is het creëren van een community en ervoor zorgen dat onze passie voor erfgoed ook online blijkt.

Vind uw community

Mar Dixon blijkt een gedreven vertegenwoordigster van communities. Sociale media zijn per definitie sociaal, persoonlijk contact zal er altijd een belangrijk aspect op blijven, zowel onder het publiek als onder collega’s. Vind de mensen die uw online vertegenwoordigers  zijn. Ook het belang van een persoonlijke band tussen socialemediamanagers van verschillende organisaties is volgens haar niet te onderschatten. Door met elkaar te communiceren en af te spreken bereiken we samen veel meer. Een voorbeeld daarvan is de Twitterbattle tussen het Natural History Museum en het Science Museum die er kwam door twee bevriende socialemediamanagers en die door de internationale pers opgepikt werd.

Socialemediamanagers kennen vast de Facebookgroep van de Vereniging van de Vlaamse socialemedia- en communitymanagers al. Wist u dat er ook een internationale Museum Social Media Managers groep bestaat?

Mar Dixon in Texture

Facebookgroep Erfgoed & Sociale Media

In navolging van Mar’s enthousiasme hebben wij een eigen Vlaamse Erfgoed & Sociale Media groep opgezet. Iedereen die op zoek is naar inspiratie, uitdaging of feedback over sociale media in zijn of haar erfgoedorganisatie kan in deze besloten groep feedback of inspiratie vragen aan de leden. De groep wordt volledig gevoed door de input van de leden. Klik hier om lid te worden.

Nog niet vertrouwd met Mar Dixon's initiatieven? Deze mogen niet in uw kalender ontbreken

@lovetheatreday
@LoveTheatreDay, vandaag op 14 november 2018, viert wereldwijd alles wat verband houdt met theater. Ook cultuurinstellingen die geen voorstellingen presenteren worden uitgenodigd om deel te nemen. Stel toneelhuizen vragen vanuit de insteek van uw organisatie, of toon welke objecten in uw collectie verband houden met theater. Doorheen de dag komen er drie thema’s aan bod waarop u kan inspelen: 

  • 10-12 uur: #Backstage. Ga achter de schermen van uw organisatie en toon de wereld plekken die bezoekers anders niet te zien krijgen.
  • 15-17 uur: #AskATheater. Dit is uw kans om theaterprofessionals die vragen te stellen die u altijd al wou weten.
  • 19-22 uur: #Showtime. Geen theater zonder voorstelling. Toon wat er op de scene gespeeld wordt en breng in beeld wat er na een show achter de schermen zoal gebeurt.

@AskACurator 
Al enkele jaren organiseert Mar Dixon jaarlijks haar @AskACurator dag. Op die dag kan iedereen aan museumprofessionals vragen stellen via de sociale media. Hier schreven we eerder al een artikel over deze dag. De volgende editie vindt plaats op 18 september 2019.

@TeensInMuseums
Het account @TeensInMuseums geeft een platform aan erfgoedorganisaties die inspelen op de noden van jongeren.

@CultureThemes
@CultureThemes bestaat uit een internationale groep erfgoedprofessionals en zet maandelijks hashtag-evenementen op die bezoekers en erfgoedprofessionals op een nieuwe manier naar hun organisatie laat kijken. Altijd vanuit een positieve, laagdrempelige en interactieve insteek. Zo staat vandaag 14 november 2018 helemaal in het teken van de #LoveTheatreDay. 

@52museums
Wekelijks krijgt een andere culturele organisatie de touwtjes in handen op het @52museums Instagram- en Twitteraccount. Zo eenvoudig is de opzet van dit initiatief. Eén voorwaarde: u mag er enkel dingen tonen die u als socialemediamanager op eigen organisatieaccounts niet zou (mogen) presenteren.

@MuseumSelfieDay 
Museum Selfie Day, wie is er niet mee vertrouwd. Op 16 januari 2019 vindt de volgende editie plaats. 

Museum Marathon 
Een 25-tal musea op één dag bezoeken en geld inzamelen voor een goed doel, de Museum Marathon in Londen bleek in april 2018 al voor de tweede keer een succes. Het initiatief bewijst hoe een online idee gelanceerd op Twitter enkele maanden later offline een groep mensen kan verbinden rond cultuur. 

Bezoek Mar Texture

Nog een mooi voorbeeld van de waarde van een community was trouwens de uitstap die Mar Dixon en Ann Vanrolleghem, communicatie- en marketingmedewerker bij Texture, zaterdag samen in Kortrijk deden. Wat begon als een snelle oproep via Twitter, werd al gauw een boeiende namiddag. Ann Vanrolleghem schreef hier een artikel over die ervaring.

Via deze link kan u de volledige powerpointpresentatie van de sessie 'Yes you c@n, participatie met sociale media' tijdens het Groot Onderhoud op 9 november 2018 nakijken. 

Foto 1: Groot Onderhoud 2018, FARO / Jonathan Sommereyns
Foto's 2 en 3: Mar Dixon en Mar Dixon

Michelle Van Meerhaeghe