Jong talent ontwikkel je … in het museum!

Hoe kunnen erfgoedorganisaties jonge, talentvolle mensen een duwtje in de rug geven? In Nederland zetten musea al volop in op talentontwikkeling van kinderen en jongeren: het Rijksmuseum met een Junior Fellowship en de Hermitage met een programma 'talentontwikkeling'.

Het Junior Fellowship van het Rijksmuseum richt zich tot leerlingen uit het secundair onderwijs. Zij kunnen een profielwerkstuk indienen over een thema dat met het museum te maken heeft. En dat hoeft niet noodzakelijk kunstgeschiedenis te zijn, ook exacte wetenschappen komen in aanmerking. Een masterclass zet de leerlingen op weg. De werkstukken worden door een jury beoordeeld. Tien uitverkorenen kunnen vervolgens vijf dagen in het museum meedraaien tijdens een traineeship waarin ze kennis maken met curatoren, restauratoren en publieksmedewerkers. Ook maken ze hun eigen filmpje, samen met de publieke omroep. Een van de tien wint uiteindelijk een studiebeurs. Meer toelichting over dit project bij het Rijksmuseum en in deze blog van Thieme-Meulenhoff.

De Hermitage in Amsterdam mikt op een nog jongere groep talenten. Hun uitgekiend programma ‘talentontwikkeling’ start al in de basisschool. Het museum selecteert de deelnemers op basis van hun vaardigheden. De jongste talenten kunnen drie seizoenen van vijf workshops in het Hermitage Atelier doorlopen. Daarna volgen ze als jongere (eerste jaren secundair onderwijs) drie jaar lang het Hermitage Academie-programma. Daar maken ze kennis met de canon uit de kunstgeschiedenis en ontwikkelen ze hun artistieke kunnen tijdens workshops. Op deze manier wil het museum naar eigen zeggen “een zinvolle en positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen tot creatieve en zelfstandige mensen.”

Jacqueline van Leeuwen
competenties
talent