Bruggen bouwen tussen opleidingen en werkveld: erfgoedgeleerden anno 2012

Sinds 2009 stimuleert FARO in het traject 'Erfgoedgeleerden' de dialoog tussen het hoger onderwijs en de erfgoedsector. De voorbije jaren organiseerden we studiedagen, brachten het onderwijsaanbod in kaart en wezen op lacunes en uitdagingen. Dit jaar staan nieuwe acties op stapel.

Het traject Erfgoedgeleerden richt zich in 2012 rechtstreeks tot de docenten van de erfgoedopleidingen. Drie keer per jaar organiseren we een docentennamiddag waarin we hen samenbrengen rond een actueel thema uit erfgoedland. De eerste sessie over digitaal erfgoed is al achter de rug. De volgende sessies gaan over immaterieel erfgoed en preventieve conservering.

Om dieper in te kunnen gaan op recente evoluties in het onderwijsveld of in de erfgoedwereld, brengt FARO ook docenten van verwante opleidingen samen in vakspecifiek overleg. Een eerste overleg met de specifieke lerarenopleidingen geschiedenis en kunstwetenschappen heeft onlangs plaatsgevonden. FARO heeft ook al overlegd met de opleidingen sociaal-cultureel werk.

Daarnaast volgt FARO de ontwikkelingen in de Vlaamse kwalificatiestructuur en het opstellen van competentieprofielen via SERV nauwgezet op.

De uitdagingen en mogelijke actiepunten voor 2012 vindt u terug in dit document.

Jacqueline van Leeuwen