Interviews werpen licht op 'gaming'

Vele miljoenen mensen ter wereld gamen tegen elkaar via het internet. Ook wel afgekort tot MMO of "massively multiplayer online". Voorbeelden zijn legio: World of Warcraft - 10 miljoen spelers wereldwijd! -, EverQuest of Ultima Online. Merkwaardig genoeg gaat daarbij een pak informatie verloren die nodig is bij de geschiedschrijving rond dit fenomeen. De Universiteit van Texas (Verenigde Staten van Amerika) start een onderzoeksproject om meer inzicht te krijgen in deze 'nieuwe' wereld.

Misschien doet u het zelf ook. 's Avonds of in het weekend. Alleen thuis of in groep. Gaming heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Maar tot nu toe bestaat er geen collectie- en documentatiebeleid rond deze praktijk. En ontbreken dus ook de bouwstenen voor dit stukje 'virtuele geschiedschrijving'. Iets waaraan de 'School of Information' van de Universiteit van Texas wil verhelpen.

Dit onderzoek maakt deel uit van de bredere problematiek rond het bewaren van digitale informatie. Aan de hand van interviews met bedenkers, makers, vormgevers, spelers, ... wil het onderzoek zicht krijgen op wat er juist moet worden bewaard. Tegelijkertijd wil het de betrokkenen gevoelig maken voor het systematisch bewaren van bepaalde informatie omtrent het spel en het spelen. Het project heeft de ambitie om zelf een (al dan niet virtuele) bewaarplaats te ontwikkelen.

U kan het uitgebreide interview dat Library Journal had met onderzoeksleider professor Megan Winget online nalezen.

Björn Rzoska