Naar Amsterdam voor Vincent

Met ongeveer 1,5 miljoen bezoekers per jaar (cijfers 2013) behoort het Amsterdamse Van Gogh Museum tot de meest populaire musea ter wereld. Om een goed zicht te hebben op de samenstelling van het publiek voert het museum sinds geruime tijd publieksonderzoek uit. Op zich niets spectaculairs. Heel wat musea en andere erfgoedinstellingen doen dit immers ook. In 2013 startte het museum echter met een onderzoek naar de emoties en sociale waarden die gepaard gaan met een bezoek aan het Van Gogh Museum.

Op donderdag 26 februari komt Laurine van de Wiel, die als adviseur marketing van het Van Gogh Museum het onderzoek mee opvolgde, dit vernieuwende project toelichten tijdens een inspiratienamiddag rond publieksonderzoek.

Het ervaringsgericht publieksonderzoek leverde een aantal verrassende inzichten op waar het Van Gogh Museum onmiddellijk mee aan de slag ging. In hun paper 'Emotion and inspiration at the Van Gogh Museum' stellen Laurine van der Wiel en haar collega van het onderzoeksbureau TNS-NIPO de onderzoeksresultaten voor. Tijdens het ESOMAR-congres van 2013 werd de paper genomineerd als 'best case history'. Het wordt dus ongetwijfeld een boeiend verhaal.

Schrijf snel in en zorg dat u er bij bent!

Afbeelding:  Zelfportret als schilder, Vincent van Gogh, 1887 - 1888, olieverf op doek | Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Alexander Vander Stichele
publieksonderzoek
praktijkontwikkeling
marketing
cultuurmarketing
Vloek of zegen?
vloek of zegen
Lezing of presentatie
Studiedag