Bezoekersregistratie en publieksonderzoek in musea

Op maandag 9 september organiseerde FARO een reflectienamiddag over bezoekersregistratie en publieksonderzoek in musea. Vanuit de vaststelling dat veel musea nog altijd worstelen met het op een correcte wijze in kaart brengen van hun bezoekers, wilden we van de museummedewerkers zelf horen wat de voornaamste struikelblokken hier voor zijn. Zo wilden we nagaan hoe we vanuit FARO tegemoet kunnen komen aan de specifieke noden en verwachtingen die leven binnen het museumveld.

Om één en ander te kaderen en te wijzen op het belang en de mogelijkheden van goede gegevensverzameling begonnen we de namiddag met twee presentaties. Kristien Gerets van de Singel vertelde over de wijze waarop zij als kunstencentrum gegevens van hun bezoekers registreren en wat ze er zo al mee doen. Daarna ging Alexander Vander Stichele (FARO) dieper in op de kritische succesfactoren van publieksonderzoek.

Het belangrijkste deel van de namiddag was voorbehouden voor de groepsgesprekken waarin effectief werd ingegaan op de huidige praktijk van bezoekersregistratie en publieksonderzoek. Uit de gesprekken kwam duidelijk naar boven dat het voor de meeste museummedewerkers behelpen is. Alhoewel er veel goede wil is en de meesten wel het belang inzien van een betere registratie en een periodiek diepgaande bevraging van de bezoekers blijft dit moeilijk. Redenen hier voor zijn onder meer:

  • Te weinig interne expertise m.b.t. het correct registreren en bevragen van het publiek
  • Te weinig interne expertise m.b.t. het analyseren van de verzamelde data en de wijze waarop de resultaten gebruikt kunnen worden
  • Te weinig kennis over mogelijke systemen en methodes voor het registreren en/of bevragen van het publiek
  • Te veel ad hoc registratie en/of bevragingen en te weinig structurele inbedding
  • Te weinig interne ondersteuning en aansturing of een gebrek aan consensus over de noodzaak van registratie en publieksonderzoek 

Alhoewel we vanuit FARO niet aan al deze pijnpunten kunnen tegemoet komen, willen we in de toekomst blijven inzetten op een verbeterde praktijk inzake bezoekersregistratie en publieksonderzoek. Zo willen we, naast de publicatie van enkele concrete methodologische handleidingen, samen met geïnteresseerde spelers uit het museumveld middels een piloottraject nagaan hoe ze hun eigen bezoekers beter in beeld kunnen brengen. Op die manier willen we komen tot een aantal standaardwijzen van registreren en bevragen die voor het brede veld bruikbaar kunnen zijn. Daarnaast blijven we de evoluties opvolgen inzake nieuwe manieren van bezoekersregistratie zodat we ook hierover kunnen blijven informeren en adviseren.

 

Indien u interesse heeft om deel te nemen aan een piloottraject rond bezoekersregistratie en publieksonderzoek of indien u gewoon op de hoogte wil blijven van FARO’s initiatieven hieromtrent, neem dan zeker contact op met Olga van Oost, FARO’s veldintermediair musea.

Alexander Vander Stichele