Door de coronacrisis liggen veel inventarisatieprojecten van religieus erfgoed in parochiekerken stil. Om u te helpen uw vrijwilligerswerking hierrond terug op te starten, is er nu een handige nieuwe brochure.
De minister van Cultuur voegt de fanfarecultuur en het historische molenaarsambacht toe aan de Inventaris Vlaanderen van het Immaterieel Cultureel Erfgoed.
Europese landen moeten komaf maken met "racistische en afrofobische tradities, zoals blackface". Dat stelt een resolutie die het Europees Parlement onlangs aannam.
De huidige coronamaatregelen rekenen 65-plussers vrijwel automatisch tot de kwetsbare groep, iets waarover de voorbije periode erg vaak opmerkingen te horen waren. Om daaraan te verhelpen werd een charter opgesteld.
FARO organiseerde in juni 2020 een aantal live-sessies over corona. Daarin zochten we samen met collega’s uit het veld naar antwoorden. In de live-sessies voor musea van 12 mei en 14 mei kwamen vooral vragen omtrent infrastructuur en inrichting aan bod, tijdens de sessie van 5 juni focusten de
Om te vermijden dat onoordeelkundig toegepaste coronamaatregelen onherroepelijke schade toebrengen aan waardevol religieus erfgoed, werkten Monumentenwacht Vlaanderen en PARCUM een informatiefiche uit.
Bent u geïnteresseerd in wat immaterieel erfgoed voor u en uw (collectiebeherende) organisatie kan betekenen? Bent u op zoek naar inspiratie? Wilt u het beleid, de praktijk en de kernspelers in Vlaanderen leren kennen?
Wil jij graag ons team versterken? Stuur dan jouw motivatiebrief samen jouw curriculum vitae en kopieën van relevante behaalde diploma's door naar het secretariaat van Erfpunt (admin@erfpunt.be). Jouw kandidatuurstelling dient ten laatste op 30 juli 2020 (om 12.00u) te worden ingediend...
In deze opleiding leert u om effectiever te vergaderen, met minder energie. En misschien nog belangrijker: u ontdekt hoe u méér impact kunt hebben in de vergadering zelf. U leert ook waarop u best let bij het leiden van een online vergadering.
Hoe zet u dat nu precies in de praktijk om, die ‘meerstemmigheid’? Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie, uw activiteiten, uw collecties en uw netwerk een echte weerspiegeling zijn van de diverse samenleving? Hoe doet u dat, ruimte geven aan die meerdere perspectieven?