Na de twee cursusdagen begrijpt u de belangrijkste basisbegrippen uit de wereld der catalografie, bent u voorbereid om in een bibliotheek van start te gaan met titelbeschrijvingen en hebt u een leidraad om documenten op een uniforme wijze te ontsluiten.
Op zaterdag 19 oktober 2024 vindt in Brugge de tweede editie plaats van de Dag van het West-Vlaamse Onderzoek.
Naast vorming, workshops, uitwisseling van ervaring en goede voorbeelden werkt u in dit traject zelf aan opdrachten. U denkt samen met andere erfgoedverenigingen na over vernieuwing.
Wat is archief en hoe doet u dat: goed voor uw archief zorgen? Het AMVB snelt de Brusselse kunstensector op 13 en 20 november 2024 te hulp met twee gratis vormingen basisarchiefzorg.
Wil u als architect, vormgever, stedenbouwkundige of bouwbedrijf aan de slag met uw archief? Bent u op zoek naar methodes om uw informatie efficiënt te beheren? Dan is deze driedelige cursus iets voor u.
In een tijdperk van snelle veranderingen en een steeds toenemende focus op digitale inhoud, richt deze 2e EPICo-conferentie zich op het gezamenlijke beheer van gedrukte collecties.
Dit rapport bevat de bevindingen van de nodenbevraging voor archieven die FARO in samenwerking met Archiefpunt en de VVBAD organiseerde in het voorjaar van 2022. Samen met de bevindingen uit de sectorale monitoring die plaatsvond in het najaar van 2022 en de gegevens uit de eerdere
Hoe ziet de professionele archiefsector er anno 2022 uit? Waar zetten professionele archiefmedewerkers op in? En waar zitten de aandachtspunten? Lees meer over de belangrijkste bevindingen in de powerpointpresentatie. De begeleidende nota gaat dieper in op de opzet, de vragenlijst, het
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘ Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld