De opleidingen Geschiedenis van de UGent en UAntwerpen bundelen vanaf volgend academiejaar de stagekrachten met de educatieve masteropleiding Geschiedenis en met de nieuw postgraduaatopleiding Erfgoed en Samenleving van de UGent.
Van harte welkom op de Inspiratiedag Cultuur op school op dinsdag 30 april op de Bijlokesite in Gent, een organisatie van CANON Cultuurcel i.s.m. Onderwijscentrum Gent, STAM en Muziekcentrum De Bijloke.
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media vertelt u op deze contactdagen, georganiseerd in Leuven, Brussel of Brugge alles over de vernieuwde regelgeving inzake Topstukken.
Volg webinar en word eTwinning partner voor een school.
Reeks digitale, interactieve inspiratiesessies over vier verschillende thema’s, boordevol praktische tips en voorbeelden om mee aan de slag te gaan, en een hands-onworkshop in de ‘kapelletjesmaand’ mei
Musea overstijgen hun traditionele rol om een belangrijke bijdrage te leveren aan het aanpakken van urgente maatschappelijke uitdagingen, zoals armoede, klimaatverandering, geestelijke gezondheid en gelijkheid voor iedereen. Deze culturele instellingen, ooit vooral gezien als bewaarplaatsen van...
Musea worden vaak gezien als ruimtes waar creativiteit in al haar vormen wordt tentoongesteld en gevierd. Wat echter vaak onopgemerkt blijft, is dat musea zelf dynamische ruimtes voor creativiteit zijn, waar verleden en heden samenkomen om nieuwe ideeën aan te wakkeren en innovatie te inspireren...
In dit webinar toont Flanders DC aan de hand van een aantal winnende projecten van de Henry van de Velde Awards 24 hoe design ingezet kan worden in erfgoed.
Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit
Na 21 edities organiseerde FARO in 2022, naast de vertrouwde Erfgoeddag op zondag, voor het eerst een Erfgoedweek . Die Erfgoedweek richtte zich op leerlingen en leerkrachten van lagere en secundaire scholen. In deze publicatie blikken we terug op de eerste Erfgoedweek. We zoomen in op concrete