FARO-collega Monique Verelst trok in het kader van Erasmus+ voor een werkbezoek naar Lissabon. Ze sprak er met verschillende medewerkers uit culturele instellingen over ecologische en sociale duurzaamheid.
Strips en graphic novels lijken zich uitstekend te lenen voor het vertolken van oorlogservaringen en de impact daarvan op het leven van mensen. De redactie van WO2 Onderzoek uitgelicht zocht uit waarom dat zo is.
Op 12 september organiseert FARO samen met Scivil, Histories en het AfricaMuseum, een netwerkdag over burgerwetenschap en erfgoed. Inschrijven kan vanaf nu.
Met 'De toekomst van het verleden' schreef Thijs Weststeijn een actuele wake-upcall: het wassende water zet ook voor het erfgoed heel wat op het spel. Tijd voor een interview en een debat.
Wat maakt een plek een thuis? Is het de fysieke structuur? Of gaat het dieper, over de relaties en gevoelens die we koesteren? Deze vragen vormen de kern van 'HonderdHuizen', een theaterstuk van Yinka Kuitenbrouwer.
Op vraag van Vlaams minister Matthias Diependaele lanceert het agentschap Onroerend Erfgoed een oproep voor educatieve projecten en publiekswerking die archeologie op een innovatieve manier naar het publiek brengen.
De 17e-eeuwse Franse filosoof Nicolas Boileau wist het al: 'Du choc des idéés jaillit la lumière'. Om de drie maanden krijgt u een shot ideeën via faro, het tijdschrift van FARO.
Op 22 april 1915 werd voor het eerst een chemisch massavernietigingswapen gebruikt: chloorgas. Een vierdelige podcastreeks van het In Flanders Fields Museum brengt een indringend, hartverscheurend verhaal.
Dit jaar is het 75 jaar geleden dat James Ensor, overleed. In de nieuwe strip 'Onze James' brengt Jan Bultheel op een uiterst originele manier hulde aan deze artistieke reus.
Welke creatieve strategieën gebruiken musea en andere erfgoedinstellingen in de Verenigde Staten en Japan voor de preventie, de voorbereiding, de bestrijding en de onmiddellijke respons bij een ramp? Op 13 november hoort u het uit eerste hand.