Deelname IAML-congres Praag 2022

De International Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centers (IAML) is de internationale koepelorganisatie van muziekbibliotheken, muziekarchieven en documentatiecentra met ca. 2.000 individuele en institutionele leden uit 45 landen. De organisatie heeft een website, een tijdschrift, organiseert jaarlijks een congres, en heeft een actieve werking via commissies, comités en werkgroepen. IAML is ook lid van de International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), de International Council on Archives (ICA), het European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (EBLIDA) en de International Music Council (IMC).

Vanuit de dienstverlenende rol en met het oog op kennis delen vindt CEMPER het belangrijk om het jaarlijkse congres te volgen. Nadat het twee keer werd uitgesteld door de COVID-19-crisis, kon de nationale Tsjechische IAML-afdeling in samenwerking met de Nationale Tsjechisch bibliotheek en de Praagse stadsbibliotheek eindelijk de IAML-leden ontvangen van 24 tot 29 juli 2022. 

De hoofdbrok van het congres situeert zich rond muziekbibliotheken, waarbij erfgoedwerking zoals wij die in Vlaanderen interpreteren niet meteen in het oog springt. Erfgoedbeheer en -werking zijn afhankelijk van de collecties die de muziekbibliotheken beheren. Daartegenover staat dat de aanwezige muziekarchieven – zij het in minder groten getale aanwezig – meestal wel erfgoed beheren. Aanwezigheid op het congres biedt een snelle inkijk in wat er internationaal leeft en hoe bepaalde projecten jaarlijks evolueren. De reflectie op de thuissituatie is eveneens inspirerend. In twee minuten uitleggen hoe België werkt, is een uitdaging. Daarbij zeggen dat je organisatie geen collectie beheert, doet de wenkbrauwen bij je gesprekspartner helemaal fronsen. Als je de dienstverlenende rol toelicht, vindt men vaak dat elk land zo’n dienstverlener moet hebben.

Zoals gewoonlijk zijn er drie grote gezamenlijke vergadermomenten gedurende de week voorzien: de maandagochtendsessie staat in het teken van het gastland. De focus van die eerste sessie ligt op de ‘grote vier’ en de instellingen waar hun nalatenschappen worden bewaard: Bedřich Smetana Museum (Praag), Antonín Dvořák Museum (Praag), Bohuslav Martinů Institute (Praag) en Moravian Muzeum (Brno, voor Leoš Janáček). Extra is de toelichting van de muziekuitgeverij Bärenreiter Praha, wereldleider wat betreft muziekedities van Tsjechische componisten. Na de Praagse Lente van 1989 zag die een heropleving van interesse in Tsjechische muziek, maar werd ze ook geconfronteerd met een compleet veranderde markt, onder andere door de technische evolutie.

Op dinsdagnamiddag staat gewoonlijk de eerste sessie van de Algemene Vergadering geprogrammeerd waarbij, naast de gebruikelijke statutaire beslissingen, een aantal zaken worden geagendeerd en toegelicht waarover de slotvergadering op vrijdag moet stemmen.

De lezingen worden geclusterd naargelang thema’s die overeenkomen met de specifieke vakgroepen (muziekarchieven, schoolbibliotheken, orkestbibliotheken, audiovisuele collecties …) of met generieke thema’s die worden bepaald op basis van de ingezonden lezingen. Alles bijwonen is uiteraard niet mogelijk. Een verslag verschijnt in de nieuwsbrief van CEMPER. Bijkomende informatie kan steeds worden gevraagd. De link zal na verschijning worden toegevoegd.

Mariet Calsius gaf voor CEMPER een lezing over de archiefdoorlichtingstrajecten die samen met meemoo worden georganiseerd om de structureel gesubsidieerde muziek- en podiumorganisaties te ondersteunen bij de archiefzorg. 

In de schoot van IAML en in samenwerking met andere, al dan niet internationale instellingen, zijn vier onderscheiden organisaties opgericht met het oog op het repertoriëren van het muzikaal erfgoed. Deze zogenaamde R-projecten hebben elk een eigen juridische zetel, maar hun werking wordt nog gedeeltelijk ondersteund via het IAML-netwerk. Het gaat om RISM (Répertoire International des Sources Musicales, opgericht met als doel wereldwijd een uitgebreid repertorium samen te stellen van muziekbronnen tot 1800), RILM (Répertoire Internationale de Littérature Musicale, dat een uitgebreid repertorium samenstelt van wereldwijd verschenen muziekpublicaties, van boeken en tijdschriften over online publicaties tot doctoraats- en andere thesissen), RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale, oorspronkelijk enkel een geannoteerde retrospectieve index van muziektijdschriften uit de periode 1800-1950, inmiddels is het werkingsgebied uitgebreid tot het digitaliseren van de tijdschriften) en RIdIM (Répertoire International d'Iconographie Musicale, dat door classificeren en catalogiseren een toegangsportaal wil zijn tot iconografische bronnen die met muziek verband houden). RISM kon dit jaar de 70e verjaardag vieren, maar helaas kwam ook het minder goede nieuws dat de werkingsmiddelen in 2025 zouden wegvallen.

Projectresultaten

Behaalde projectresultaten:

  • nieuwe internationale contacten;
  • bestaande contacten onderhouden/bestendigen;
  • een bijdrage geven over het waarderingsproject van CEMPER, specifiek over het concept van het archiefdoorlichtingstraject voor de structureel gesubsidieerde muziek- en podiumorganisaties;
  • opbouw van expertise door naast lezingen ook werkgroepen, commissies … te volgen;
  • kennis en expertise wordt vanuit CEMPER gedeeld via de nieuwsbrief.

Praktische info

Looptijd van
Looptijd tot
Organisatienaam
CEMPER
Contactpersoon
Mariet Calsius
Adres
Onder-Den-Toren 12 2800 Mechelen
Telefoon
0477 32 86 65
Financieringsbron(nen)

CEMPER kreeg een tussenkomst voor internationale reis- en verblijfskosten van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Inschrijvingsgeld en consumpties ter plaatse werden door CEMPER gefinancierd. 

Andere projecten

Digital storytelling is een fenomeen in opkomst. In België heeft Kif Kif in 2009 de ...

The Maarten Van Severen Foundation is een vzw opgericht in het voorjaar van 2008 door ...
The Maarten Van Severen Foundation is een vzw opgericht in het voorjaar van 2008 door ...