Leestip: A la karte. Een bevraging van Antwerpse jongeren over hun visie op musea

Beeld 'A la karte'

In 2009 kreeg Ladda vzw de opdracht van MAS / Musea in Jonge Handen om Antwerpse jongeren tussen 18 en 25 jaar te bevragen. Ladda ging uit eten met vierentwintig Antwerpse jongeren met verschillende achtergronden. Aan de hand van de stappen in een menu werd een diepgaand gesprek over smaak, stad, leefwereld, geschiedenis, cultuur(beleving) en musea, gevoerd. Doel van de bevraging was ontdekken wat jongeren van een museum in het algemeen - en van het MAS in het bijzonder - verwachten, met betrekking tot ruimte, erfgoed en communicatie. De resultaten, gebundeld onder de naam ‘A la Karte’, schetsen soms een verrassend beeld.

Het rapport ‘A la karte’ presenteert naast aanbevelingen ook duidelijke tips van jongeren. Zo zijn jongeren best wel geïnteresseerd in het verleden zolang ze maar op één of andere manier een aanknopingspunt kunnen vinden met hun eigen leven en interesses. Wanneer die raakvlakken met hun leefwereld er niet zijn, is de kans groot dat ze afhaken. Jongeren hechten veel aandacht aan kwaliteit, dit zowel op vlak van inhoud, technologie, presentatie als communicatie. Sterke communicatie is dan ook cruciaal. Als organisatie moet je iets te vertellen hebben én dat ook in de vormgeving tonen. Verder zijn offline communicatiemiddelen in combinatie met een goede online aanwezigheid onontbeerlijk om jongeren optimaal te kunnen bereiken.

In totaal werden vijftien verschillende topics bevraagd. De visies van de jongeren kan je per topic nalezen in het rapport. Het geheel werd aangevuld met 70 aanbevelingen. Het rapport kan gratis gedownload worden via de website van Ladda en de website van het MAS.

Website Ladda
Website MAS / Museum in jonge handen