Schilderijen bekijken via Google Art

Screenshot van een schilderij van Fernand Khnopff, 'Caresses' (c) KMSKB

Sinds begin april kun je tien  schilderijen uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel (KMSKB) online bewonderen. Het KMSKB is het eerste Belgisch museum dat in zee gaat met een kunstproject van Google.

Het zogenaamde ‘Google Art Project’ werd vorig jaar in februari gelanceerd en laat je een virtueel bezoekje brengen aan zeventien grote internationale musea, waaronder het Museum of Modern Art (NY), het Metropolitan Museum of Art (NY), de National Gallery (Londen), het Reina Sofia museum (Madrid) en het Hermitage museum (Sint-Petersburg). De deelnemende musea selecteerden hiervoor topwerken uit hun collecties. Die werden gedigitaliseerd in een zeer hoge resolutie én toegankelijk gemaakt via een gebruiksvriendelijke interface.

De tweede fase van het Google Art Project ging in april 2012 van start en is erop gericht het aantal deelnemende musea op een betekenisvolle manier uit te breiden. Binnen dit kader werden ook de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België uitgenodigd om deel te nemen aan het project


Zien wat je anders niet kunt zien

De geselecteerde kunstwerken uit de collectie van het KMSKB dateren uit de 15e, 16e, 17e  en 18e eeuw met kunstwerken van Pieter Bruegel de Oude, Jacob Jordaens, Rogier van der Weyden, Gustaf Wappers, Alfred Stevens, Jacques-Louis David en Fernand Khnopff.

Twee emblematische kunstwerken van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, De Moord op Marat van Jacques-Louis David (inv. 3260), en De Volkstelling te Bethlehem (inv. 3637) van Pieter Bruegel de Oude ondergingen een bijzondere digitalisering met een multispectrale camera die ontwikkeld werd door Lumière Technology (Parijs). Deze technologie, die eveneens toegepast werd op de Mona Lisa en De dame met de hermelijn van Leonardo da Vinci, maakt het mogelijk onzichtbare informatie die zich in het infrarode en ultraviolette spectrum bevindt te onthullen. Deze informatie levert een schat aan gegevens op voor het onderzoek van deze werken. De multispectrale beelden zijn bovendien van een uitzonderlijk hoge resolutie waardoor het mogelijk wordt nauwelijks waarneembare details te identificeren.

Een tweede werk van Bruegel de Oude, De val van de opstandige engelen (inv. 584), onderging, dankzij het Google Art Project, eveneens een bijzonder digitaliseringsproces. De techniek werd in de eerste projectfase onder meer op De Nachtwacht van Rembrandt (Rijksmuseum Amsterdam) toegepast. Het verkregen beeld is samengesteld uit duizenden bestanden en telt ongeveer één miljard pixels. Om elke interferentie van het licht en eventuele trillingen van voorbijrijdend verkeer te vermijden, vonden de opnames in de KMSKB ´s nachts plaats. Het resultaat is opvallend: elke minutieuze lijnvoering van de compositie is zichtbaar.

 

Digitale Week 2013: Kijken naar de toekomst

De Digitale Week is na zeven edities stilaan een begrip in Vlaanderen en Brussel. Een hele week lang wordt er gewerkt rond computer, mediawijsheid en e-inclusie. Want: we leven wel in een steeds digitaler wordende maatschappij, dat wilt niet zeggen dat we allemaal echt mee zijn met al die nieuwe snufjes, die apps en die pads… Daarom organiseert LINC vzw ook in 2013 weer de Digitale Week.

Tijdens die Digitale Week organiseren steden, gemeentes, OCMW’s, bibliotheken, musea, verenigingen,… activiteiten rond ‘het digitale’. Dat mag je breed interpreteren: van een startersles in tekstverwerking tot een lezing over Linux, van de werking van een digitaal archief tot een gps-spel. Dit jaar waren er meer dan 1.000 cursussen, lezingen, zoektochten, beurzen, workshops waaraan -  alles samen - zo’n 15.000 bezoekers deelnamen.

In 2013 vindt Erfgoeddag weer plaats tijdens de Digitale Week. Moet je als organisatie dan kiezen tussen die twee campagnes? Integendeel! LINC vzw en FARO willen kruisbestuiving aanmoedigen. Met andere woorden: met één activiteit kun je meedoen aan twéé campagnes. Dat is middelenefficiënt, het verhoogt de zichtbaarheid van je activiteit en organisatie, je doet aan publieksverruiming en noem maar op. De voordelen zijn legio. En ook de thema’s van beide evenementen sluiten mooi aan:  Erfgoeddag ‘stopt de tijd’ en de Digitale Week wil ‘kijken naar de toekomst’.

Al je digitale activiteiten op Erfgoeddag kun je extra laten renderen, schrijf deze dan ook zeker in in het programma van de Digitale Week.
Alle info vind je op www.digitaleweek.be. Meer info nodig? Contacteer dan Rob Declerck via rob.declerck@linc-vzw.be of +32 16 31 66 08.


Meer info over het Google Art Project vind je op de website. Bekijk hieronder een reportage van TV Brussel over het aanbod van het KSMKB.


 

Vrije tags
Brussel
musea
digitaliseren
ontsluiting
schilderkunst
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
Digitale Week