Relieken, echt of vals?

Heiligen en heiligenlevens hebben een diepe stempel gedrukt op de West-Europese cultuur. Niet enkel hebben generaties Europeanen hun voornaam te danken aan heiligen, heiligen hebben doorheen de geschiedenis ook een sterk maatschappelijk belang gehad. Hele gemeenschappen schaarden zich rond 'hun' heilige zowel bij vreugde als bij tegen-spoed. Er werden feesten en kermissen georganiseerd op de feestdag van de patroon-heilige van een vereniging of dorp.


Bij ziekte en epidemieën werd aan de heilige om bijstand gevraagd. Zelfs nu nog, in onze geseculariseerde wereld, komen we heiligen overal tegen. De toeristische sector heeft hen ontdekt en organiseert nu heiligenwandelingen en heiligenroutes. Dit alles duidt op de diepe verbondenheid, zelfs over religies heen, van heiligen met onze cultuur. De vraag blijft natuurlijk wie deze heiligen waren. We beschikken over teksten, maar zijn die wel betrouwbaar? Doorheen de hele wereldgeschiedenis dienden vele 'historische' geschriften eerder de toenmalige politiek dan de studie van onze voorouders. Daarenboven zijn vele vitae (heiligenlevens) lang na de dood van heilige op papier gesteld en zijn ze vooral het resultaat van het opschrijven van volksverhalen.

Over heiligen en hun 'overblijfselen' - relieken dus - daarover ging de tweede aflevering van Soirée Lamot, in het Mechelse erfgoedcentrum Lamot. Spreker van dienst was Mark Van Strydonck, werkzaam bij het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium. Lees de samenvatting van zijn verhaal in de bijlage (zie hieronder), of lees het interessante verslag op Mechelenblogt.be.

Afbeelding: reliek van de heilige Rombouts (c) KIK - Erfgoedcel Mechelen

Leestip: Van STRYDONCK (Marc), ERVYNCK (Anton), VANDENBRUAENE (Marit) en BOUDIN (Mathieu), Relieken. Echt of vals? Davidsfonds, Leuven, 2006 en zie ook de eerdere blogitems op onze website - voer 'reliek' in in het zoekveld in de rechterbovenhoek.

Vrije tags
archieven
middeleeuwen
Erfgoeddag 2010
FAKE?
reliek
hulpwetenschappen