Isala & Louise. Twee vrouwen | Twee verhalen

Isala en Louise. Kunstenares en dokteres in het eind 19e-eeuwse België. Geen evidentie, zo blijkt uit hun levensverhaal. Beide vrouwen koesterden een voor die tijd ongewone passie en stelden hun leven in het teken van het waarmaken van hun professionele droom. Voor Isala was dat het genezen en emanciperen van vrouwen. Louises passie was de plein air schilderkunst; het schilderen van landschappen in de vrije natuur.

De opmerkelijke parallel tussen de levensloop van beide vrouwen vormt het uitgangspunt van de tentoonstelling Isala & Louise. Twee vrouwen | Twee verhalen. Beide vrouwen kenden immers een gelijkaardige gedrevenheid waarmee ze de beperkte opleidingsmogelijkheden voor vrouwen en de maatschappelijke vooroordelen ten aanzien van het vrouwelijk geslacht overbrugden.

Isala Van Diest (1842-1916) werd in 1884, na een Koninklijk Besluit, de eerste vrouwelijke arts van België. Vijf jaar eerder behaalde ze haar doktersdiploma in Bern, nadat ze geweigerd was aan de universiteit van haar geboortestad Leuven. De sociaalvoelende arts streefde naar een geneeskunde voor- en door vrouwen en bond de strijd aan tegen de prostitutie. Als fervent feministe stond ze in de jaren 1890 tevens mee aan de wieg van de Belgische vrouwenbeweging via haar betrokkenheid bij de Ligue belge du droit des femmes.

Louise Heger was sinds het tekenonderricht van Paul Lauters (1806-1875) tijdens haar jeugd vastberaden landschapschilderes te worden. Wegens het gebrek aan een officiële kunstopleiding voor vrouwen, had de uitbouw van een professionele carrière echter heel wat voeten in de aarde. In 1883-1884 vervolmaakte ze kortstondig haar vorming in het beroemde atelier van Alfred Stevens (1823-1906) in Parijs. Met haar landschappen, en plein air geschilderd op vele plaatsen in België en omstreken, baande de kunstenares zich stilaan een weg in het 19e-eeuwse kunstmilieu. In 1903 werd ze daarvoor benoemd tot Ridder in de Leopoldsorde. M haalt enkele van haar vergeten werken van onder het stof.

Beide vrouwen werden na hun dood snel vergeten. Met de tentoonstelling Isala & Louise. Twee vrouwen|Twee verhalen herbelicht M hun bijzondere verhaal, dat tevens een aparte inkijk biedt op de veranderende positie van de vrouw in de 19e-eeuwse burgermaatschappij. Werk van vrouwelijke kunstenaars staat daarbij centraal.

Het Rijk der Zinnen houdt in de tentoonstelling rondleidingen voor blinde en slechtziende bezoekers.  Onder begeleiding van een slechtziende gids ontdek je de tijdelijke tentoonstelling (of desgewenst de M-collectie). Het is een verrassende manier om naar kunst te ‘kijken’. Deze rondleidingen zijn geschikt voor blinden en slechtzienden en voor iedereen die zich in de wereld van blinden en slechtzienden wil inleven.

Zoom op Erfgoeddag in op vrouwen en meisjes die tegen de maatschappelijke stroom oproeiden. Welke moeilijkheden ondervonden ze? Wie steunde hen en moedigde hen aan? Hoe werden/worden ze herdacht? Deze editie kan ook een uitstekende gelegenheid zijn om het publiek te tonen welke inspanningen je levert om slechtziende en blinde bezoekers te onthalen en te begeleiden.


Praktische info

08.09.2011 > 27.11.2011
Isala & Louise. Twee vrouwen | Twee verhalen
M.
L. Vanderkelenstraat 28, 3000 Leuven
T. 016 27 29 29
E. bezoekm [at] leuven [dot] be 
W. www.MLEUVEN.be

Leestip:
MELLAERTS (David), DEWITTE (Jan), JACOBS (Rieke) (red.),OngeZIENe Rijkdom. Blinde en slechtziende bezoekers openen de blik op kunst en erfgoed, gratis op te halen via deze weblink. De brochure bevat tal van tips en aanbevelingen voor de cultureel-erfgoedsector, tentoonstellings-organisatoren, culturele initiatieven… om blinde en slechtziende personen voortaan op een (nog) betere manier te ontvangen op het vlak van onthaal, omkadering en bemiddeling, én om op een toegankelijke manier te communiceren met deze doelgroep. Deze publicatie maakt bovendien duidelijk dat ook ziende bezoekers kunnen genieten van ingrepen of aanpassingen voor blinde en slechtziende personen bij het presenteren van collecties.

Afbeeldingen:
(bovenaan) Alfred Stevens, Kunstenares in haar atelier, Collectie Museum voor Schone Kunsten Gent (c) Lukas - Art in Flanders
(onderaan links) Louise Dehem, In het atelier, collectie en (c) Stedelijk Museum Ieper
(onderaan rechts) Muntstuk van twee euro, met Isala Van Diest en Marie Popelin