Kwaliteitstip 10: Leer innoveren!

Innovatie! Creativiteit! Ondernemerschap! Het zijn de nieuwe toverwoorden in de wereld van vandaag. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? En hoe kan je ze ontwikkelen?

Eigenlijk gaat het om drie samenhangende concepten, drie stappen in een innovatieproces:

  • Creativiteit betekent dan het vinden en ontwikkelen van nieuwe ideeën, nog los van de vraag of ze haalbaar, zinvol of inzetbaar zijn.
  • Innovatie staat voor het ontwikkelen van praktische toepassingen van die nieuwe ideeën: bedenken hoe ze in de praktijk vorm kunnen krijgen.
  • Ondernemerschap kunnen we dan definiëren als het concreet in de markt zetten van die nieuwe ideeën (producten of processen): het organiseren en verkopen.


Een studie van Flanders DC samen met de Vlerick Managementschool heeft aangetoond dat voor deze drie stappen verschillende competenties nodig zijn:

  • Creativiteit is een open gebeuren, zonder al te veel controle dus. Goed kunnen luisteren, openstaan voor andere ideeën en stimuleren zijn hier belangrijke eigenschappen.
  • Innovatie komt al wat meer ter zake. Hierbij is goed strategisch inzicht en marktdenken belangrijk. Overtuigende beleidsnota’s formuleren is de kunst!
  • Ondernemerschap is de meest praktische van de drie: organiseren, mensen coachen en verkopen zijn hier de slogans.


Interessante tools voor innovatie worden verzameld op de website van Flanders DC. Zo vonden wij de VOORT-methode beslist de moeite waard. En al is een innovatieproces van 20 weken voor veel erfgoedorganisaties wellicht te uitgebreid, neem toch even een kijkje, want de vijf stappen waaruit deze methode is opgebouwd zijn ook in een gereduceerde versie toepasbaar!

Dit blogbericht kwam tot stand naar aanleiding van de conferentie: 'Re/theorising heritage'. Onze deelname aan de conferentie was mogelijk met steun van de Europese Commissie via de GRUNDTVIG-actie van het Europese ‘Een Leven Lang Leren’-programma.

Jacqueline van Leeuwen
creativiteit
innovatie
IKZtips