Zomernummer van faro zoomt in op bedrijfsvoering van erfgoedsector

Van toegangsprijzen t/m collectiewaardering

Money makes the world go around. Toegegeven, dat gaat weliswaar niet (helemaal) op voor de cultureel-erfgoedsector, maar toch. Geldstromen – en dan vooral de inkomsten – blijven van kapitaal belang voor het aanbod en de dienstverlening van heel wat musea, archieven, erfgoedbibliotheken en alle andere organisaties.

FARO-collega Alexander Vander Stichele analyseert, onder meer op basis van het Cijferboek 2014, de toegangsprijzen van de Vlaamse musea. Wat blijkt? Het museumbezoek is in Vlaanderen relatief goedkoop. Zeker in vergelijking met Nederland en met andere culturele en bredere vrijetijdsactiviteiten. Bovendien betalen heel wat museumbezoekers – in vergelijking met het al niet zeer hoge standaardtarief – weinig tot niets voor hun museumbezoek. Conclusie: musea hebben zeker nog ruimte voor een meer dynamische prijzenpolitiek.

Aansluitend maakt FARO-collega Jeroen Walterus een synthese van het driedelige colloquium ‘Geven voor erfgoed en cultuur’. Bij ‘geven’ (en vragen) en fondsenwerving komt heel wat kijken, zo blijkt. Dat wordt bevestigd door de bijdrage van Renate Buijze, die verbonden is aan de sectie Belastingrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Er is immers nog heel wat (onbenut) potentieel op fiscaal vlak voor zowel kandidaat-schenkers als erfgoedinstellingen.

200 jaar STAM, Collectiewaardering en Reynaert de Vos

Bij de ‘bedrijfsvoering’ van erfgoedinstellingen hoort ook de inventarisatie van de collectie. Wout De Vuyst gaat dieper in op de ongemeen interessante collectiegeschiedenis van het STAM in Gent. Het leven van een museum, zoals het is, en dat al bijna 200 jaar, levert een schat aan verhalen en inzichten op. Met allerhande ontdekkingen en raadsels. Naast inventariseren wint het waarderen van collecties steeds meer terrein. Brecht Demasure en Bert Woestenborghs van het Centrum voor Agrarische Geschiedenis illustreren de methodologie van het waarderen in hun artikel over agrarische erfgoedcollecties in West-Vlaanderen.

Op de cover prijkt een afbeelding van Reynaert de Vos. Uit het artikel van Rik Van Daele blijkt hoe veerkrachtig en aantrekkelijk deze middeleeuwse literaire schelm wel is. En verder in dit nummer: aandacht voor het participatieve traject van het Yper Museum, de inzetbaarheid van historici (in de erfgoedsector), de manier waarop de Slag bij Passendale wordt herdacht in zowel eigen land als Wales. Maar ook: een terugblik op de tentoonstelling rond de heilige Franciscus in het Museum Catharijneconvent in Utrecht. De ‘Ten voeten uit’-rubriek brengt dit keer de (dove) magazijnier Gery Gerits voor het voetlicht. Hij werkt voor de Universiteitsbibliotheek van de KU Leuven.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro bestellen kan online of het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via 30 (betere) boekhandels in Vlaanderen en Nederland.

U kan faro online lezen, via ons ISSUU-account.

Faro