Museum Plantin-Moretus wint Ultima 2017 voor roerend erfgoed

Tijdens een feestelijke avond in de Arenbergschouwburg in Antwerpen werden dinsdag de Ultimas uitgereikt. Dit feest is een terugblik op de talrijke inspanningen en prestaties van de culturele sector het afgelopen jaar. Met de cultuurprijzen eert minister Gatz de twaalf laureaten uit verschillende disciplines met een opmerkelijke erkenning. In de categorie 'Roerend erfgoed' kaapte het Museum Plantin-Moretus de hoofdprijs weg. 

De laureaten ontvangen een geldbedrag, een foto- en videoreportage en een bronzen kunstwerk van Philip Aguirre, La Ultima Isla.

Nieuw museumconcept

Het Museum Plantin-Moretus is het woonhuis en de drukkerij-uitgeverij van de drukkersfamilie Plantin-Moretus. De families Plantin en Moretus woonden en werkten hier over een periode van driehonderd jaar. Sinds 1877 is het huis en de collectie opengesteld als museum voor het publiek.

Het museum bewaart meer dan 160.000 objecten waaronder 30.000 oude drukken, de oudste drukpersen ter wereld en meer dan 80.000 tekeningen en prenten van Antwerpse kunstenaars van 1500 tot vandaag.

Het woonhuis en het drukkersbedrijf staan op de lijst van UNESCO-werelderfgoed. Het bedrijfs- en familiearchief is voor het UNESCO Memory of the World Programme een uniek stuk Europese geschiedenis.

 

In 2016 is het complex uitgebreid met een nieuw depot en leeszaal. Het museum lanceerde daarmee een nieuw museumconcept en zet nu in op een breder publieksbereik door het wegwerken van fysieke en mentale drempels. Voor een intensere bezoekerservaring en een ruimer publieksbereik zette het museum in op elementen die de sfeer van het historische huis verhogen en de bezoekers daadwerkelijk laten ervaren hoe het er honderden jaren geleden aan toeging.

De jury van de Ultimas was erg onder de indruk van de vernieuwing: "De keuzes die gemaakt werden door scenografen Caroline Voet en Leen De Brabandere zijn heel geslaagd en de verbouwing/uitbreiding van NoAarchitecten is van een uitmuntende kwaliteit. De vernieuwing toont hoe een eeuwenoud museum binnen de strikte regels van de UNESCO-erfgoedzorg toch zeer actueel kan worden. Het hele museum spreekt een divers publiek aan en ook jongeren appreciëren de onderdompeling in het historische verhaal tijdens hun bezoek", aldus het motivatieverslag.

Foto: Koen Bauters

Faro