Digitaal leren in de praktijk | Presentaties
Tijdens een seminarie op 18 november 2009 werd ten huize FARO ingegaan op digitale leerprocessen. Meer specifiek werden, aan de hand van een aantal uiteenzettingen, de mogelijkheden verkend die het internet en ICT bieden bij processen van vorming en kennisdeling.
In de erfgoedsector wordt immers op verschillende manier geleerd: op een informele manier van collega’s tijdens bijvoorbeeld een werkbespreking, of via formele opleidingen of studiedagen. Niet iedereen leert bovendien op een zelfde manier: sommigen leren vooral door te doén, anderen bestuderen dan weer liefst een theoretische tekst, al dan niet samen met anderen. Hoe dan ook, al deze leerprocessen kunnen ook op een digitale manier verlopen: ICT en internet maken het mogelijk om face-to-face en online leren te combineren in een vorm van gecombineerd leren, ook wel ‘blended learning’ genoemd.
- Introductie op ‘digitaal leren’, door dr. Jacqueline Van Leeuwen (FARO)
- E-learning: choosing an online approach to records management training, toelichting door Sarah Demb (Museum of London)
- Communities of practice, door Bram Wiercx (FARO)
- Leren@VDAB, door Gerd Goetschalckx (VDAB)
Nuttige bronnen:
[handboek] DePryck K., Miranda R., e.a., Van start gaan met open en afstandsonderwijs, Antwerpen-Apeldoorn, Garant, 2005.
[website] TACCLE, Teachers’ Aids on Creating Content for Learning Environments
[website] 23 Dingen.be: Ontdek, speel en leer over Web 2.0
[software voor kennisdeling] Personal Brain