Onderzoek: De virtuele cultuurbezoeker. Publieke belangstelling voor cultuurwebsites.
![Afbeelding publicatie virtuele cultuurbezoeker](/files/u3/10_cover_publicatie_virtuele_cultuurbezoeker_0.jpg)
Internet wordt in de erfgoed- en kunstensector vooral gebruikt voor het opzoeken van praktische informatie (bijv. openingstijden en bereikbaarheid). Die zoektocht begint meestal bij Google of een andere zoekmachine en veel minder bij de gespecialiseerde erfgoedportals- en websites. In de afgelopen jaren verloren de oude media (kranten, tijdschriften, radio en tv) terrein als informatiebron over kunst en cultuur, terwijl internet juist steeds meer geraadpleegd wordt.
Enkele uitkomsten:- Websites over cultureel erfgoed en kunsten worden vooral gebruikt voor praktische informatie
- Twee op de drie museumbezoekers informeert zich over musea via het web
- Cultuurwebsites zijn vooral het domein van jongeren en hoogopgeleiden ยท Aanbod van concertzalen en theaters inmiddels even vaak via internet als via de krant opgezocht
- Helft leners/kopers beeldende kunst gebruikt internet om zich te informeren over aanbod
- Jongeren op internet vooral actief met gamen en downloaden van populaire muziek Tussen 2005 en 2006 verdubbelde het aantal muziek-downloads tot 10 miljoen
10 juli 2008