Werken met traditionele volkssprookjes in de klas

Hoe divers zijn Vlaamse volkssprookjes? En hoe kunt u met die Vlaamse volkssprookjes aan de slag in uw les of educatieve praktijk? Tijdens een studienamiddag op 26 november introduceert Marita de Sterck leerkrachten secundair onderwijs in Vuil vel, veertig Vlaamse volkssprookjes. Vervolgens krijgt u in diverse workshops suggesties aangereikt om in de klas aan de slag te gaan met (literair) erfgoed. Onder andere de methodiek digital storytelling komt uitgebreid aan bod. Schrijf nu in!

Over Vuil vel

Marita de Sterck maakte in dit boek een selectie van veertig tover- of wondersprookjes uit oude bundels bewaard in erfgoedarchieven zoals het Letterenhuis. Stuk voor stuk zijn het sprookjes “getypeerd door een pittige vertelstijl, relevante motieven en emotionele slagkracht. Kortom verhalen die blijven 'werken’, die nog altijd betoveren en verbazing, verbijstering oproepen, en die ook erg waardevol kunnen zijn voor de kinderen en jongeren van deze tijd.”

De studiedag is bedoeld voor leerkrachten tweede en derde graad secundair onderwijs (Nederlands, Cultuurwetenschappen, Levensbeschouwing, Plastische Opvoeding …); bibliothecarissen en educatieve medewerkers.

Meer informatie vindt u hier.

Bart De Nil
Digital Storytelling
Studiedag