Nieuwe website van The National Archives is de max!

The National Archives van het Verenigd Koninkrijk lanceerde een bètaversie van haar nieuwe website, die volledig is gebouwd rond de noden en gedragingen van de gebruikers. Hoewel het nog maar gaat over enkele pagina’s is het resultaat verbluffend. Zeker als je beseft hoeveel informatie en diensten The National Archives, dat naast archiefinstelling ook het expertisecentrum voor de Britse archiefsector is, via zijn website aanbiedt. Een bètaversie betekent dat iedereen de website kan uitproberen, maar dat deze de officiële website nog niet vervangt. Dit zal eind september gebeuren.

In een blogbericht geeft Emma Emma Allen, die verantwoordelijk is voor de digitale en webdiensten van The National Archives, een snelle rondleiding doorheen de belangrijkste veranderingen en ze legt uit waarom die er gekomen zijn. De gebruiker stond hierbij centraal: “Speaking with our users is one of the most rewarding parts of my job. Over the past few years, we’ve carried out surveys, web analytics, focus groups, one-to-one interviews, user testing, diary studies and home visits. We’ve had some very consistent messages about what works and what doesn’t work, which has helped give us clear starting points – more of this below. We used this research to start experimenting with ideas, which we refined with help from both colleagues and users alike, and we’ve tested via workshops, face to face interviews and user testing.

De nieuwe website van The National Archives is een goed voorbeeld van hoe in de archiefsector het paradigma waarbij de collectie en de eigen werking en prioriteiten centraal staan, verschuift naar een model waarbij de gebruiker centraal staat.

Bart De Nil
The National Archives