LeerDok lanceert modulair educatief pakket over censuur en vrije meningsuiting

Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok bestaat uit medewerkers van archieven en erfgoedbibliotheken die ervan overtuigd zijn dat archieven kinderen en jongeren aan het denken kunnen zetten.

De medewerkers van LeerDok zijn verbonden aan FARO, Felixarchief, Letterenhuis, ADVN, AMVB, Amsab-ISG en de Koninklijke Bibliotheek van België. Hun uitgangspunt is dat documenten kinderen en jongeren aan het denken kunnen zetten. Samen hebben ze aan de hand van voorbeelden uit het verleden een lespakket ontwikkeld over censuur en vrije meningsuiting. Met behulp van unieke archiefbronnen, en de opmerkelijke verhalen die daaraan zijn verbonden, krijgen leerlingen inzicht in de betekenis van censuur en vrije meningsuiting. Ze reflecteren over censuur vroeger en nu en leren dat onze vrije meningsuiting niet zo vanzelfsprekend was (en nog steeds niet is).

Dit educatief pakket is ontwikkeld voor leerlingen uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Het is de bedoeling dat de leerkracht start met de inleidende les en daarna, afhankelijk van persoonlijke interesses, de interesses van de leerlingen of het tijdsbestek, kiest voor een of meerdere modules. Er werden lessen uitgewerkt over: legercensuur bij frontblaadjes tijdens de Eerste Wereldoorlog, Nederlandstalig onderwijs in de jaren 1970 in Brussel, de Eerste Wereldoorlog in Antwerpen, overspel in de Middeleeuwen en censuur in de literatuur. Er wordt geëindigd met een afsluitende les.

Het educatief pakket bevat:

  • een handleiding voor de leerkracht;
  • een inleidende trailer;
  • vijf lesmodules met unieke bronnen afkomstig uit archieven en erfgoedbibliotheken;
  • een afsluitende les met creatieve werkvormen;
  • links naar digitale bronnen;
  • educatief werkmateriaal en lesfiches.


U kunt het pakket hier downloaden.

Bart De Nil