In deze webinar verneemt u meer over het verloop en de resultaten van het houtblokkenproject in het Museum Plantin-Moretus (2019-2020). Gastsprekers praten u bij over specifieke onderzoeksonderwerpen i.v.m. houtblokken.
Wilt u een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten? Na deze opleiding kunt u uw eigen klas- of erfgoedpraktijk verrijken met innovatieve en creatieve erfgoedactiviteiten voor kinderen en jongeren.
Naar aanleiding van de publicatie van de projectresultaten van het project 'Hemelsbreed. Divers religieus erfgoed in Vlaanderen' organiseren de projectpartners op woensdag 18 november een webinar.

Tussen 1963 en 1976 maakten dialectologen aan de Universiteit Gent – onder supervisie van professoren Willem Pée en Valère Vanacker – 783 dialectopnames op 550 verschillende locaties in Vlaanderen. De opnames, samen goed voor zo’n 700 uur spontane spraak en ondertussen bekend onder de naam Stemmen uit het Verleden, vormen niet enkel een ongeziene registratie van de traditionele dialecten, ze bieden ook een unieke inkijk in de maatschappij van de eerste helft van de twintigste eeuw, met levensverhalen van honderden sprekers geboren omstreeks de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw (de oudste

In 2019 verscheen de eerste wetenschappelijke en rijkelijk geïllustreerde monografie over de laatgotische Brusselse beeldhouwersfamilie Borman. Het boek verenigt de actuele stand van zaken van het onderzoek, zowel op archivalisch, stilistisch, kunsthistorisch als technisch-wetenschappelijk vlak en bevat een chronologische oeuvrecatalogus. Het boek verschijnt in het Engels en is een coproductie van M-Museum Leuven en wetenschappelijke uitgever Brepols/Harvey Miller Publishers.


“De Beste Beltsnydere”. Zo wordt er gerefereerd naar Jan II Borman (soms ook ‘de Grote’ genoemd) in een document uit

Of u als organisatie met gidsenwerking nu een passie hebt voor het erfgoed op de plek waar u actief bent, het authentiek karakter van het landschap wilt delen met bezoekers, of anderen wilt inspireren met lokale verhalen en tradities: uw passie voor plek, gemeenschap en toerisme drijft u. Op iedere...
Crowdfunding – letterlijk ‘fondsen (funding) zoeken via het publiek (crowd)’ of publieksfinanciering is vandaag een laagdrempelige en participatieve manier om allerlei projecten financieel mogelijk te maken. Maar hoe begint u eraan? Welke projecten hebben kans op slagen? En wat zijn de eventuele...
Crowdfunding – letterlijk ‘fondsen (funding) zoeken via het publiek (crowd)’ of publieksfinanciering is vandaag een laagdrempelige en participatieve manier om allerlei projecten financieel mogelijk te maken. Maar hoe begint u eraan? Welke projecten hebben kans op slagen? En wat zijn de eventuele...
Experten van CEMPER, hét Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed maken u wegwijs in de belangrijkste richtlijnen rond archiefzorg en haar dienstverlening op dat vlak. Aansluitend maakt u kennis met enkele good practices.

Project Slimerfgoed.be: erfgoed en onderwijs vinden elkaar


Een school heeft haar wortels in het verleden. Haar erfgoed biedt tal van mogelijkheden om maatschappelijke uitdagingen met betrekking tot inclusie, gender, diversiteit … aan te gaan. Erfgoed is daarbij bijzonder interessant omdat het zich leent tot verschillende perspectieven en betekenisgeving.


Schoolerfgoed kan ingezet worden als een substantieel, laagdrempelig en toegankelijk onderdeel van krachtige leer- en leeromgevingen op school. Schoolerfgoed is veelsoortig: visueel, tactiel zowel als immaterieel. Daar tegenover staat