Waarom het door Pokémon Go druk kan worden aan uw museum of monument

Pokémon Go

Waarom we met zoveel interesse kijken naar Pokémon Go, de nieuwe locatiegebaseerde mobiele augmented reality-app? FARO heeft met de ErfgoedApp namelijk zelf een dergelijke op locatie gebaseerde app in huis die voorzien is van augmented reality en iBeacon-technologie. Binnenkort beschikt deze app bovendien ook over gps-lokalisatie, net als Pokémon Go. Maar we keken al langer naar Niantic, de makers van Pokémon Go, en meer bepaald naar hun app 'Field Trip'. Field Trip is uw gids om leuke, verborgen en unieke dingen in uw omgeving te ontdekken, waaronder ook heel wat musea, monumenten, hippe winkels en architecturale parels.

Om de locaties van Pokémon Go te bepalen moesten de makers het dus niet ver zoeken. Ze maken gebruik van dezelfde open databanken die ook Field Trip gebruikt: OpenBuildings.com, Wizpr:Beaken, Architizer, Luxeat, MIMOA ... Field Trip haalt zijn informatie uit een 100-tal van dergelijke open databanken. Dit is meteen ook de reden waarom er de komende weken wel eens heel wat Pokémon Go-spelers voor uw museumdeur kunnen staan zwaaien met hun smartphone. Dit is ook de reden dat er veel meer te beleven is in een centrum als Brussel dan in een of ander dorp, waar vermoedelijk de kerk of het kerkhof de place to be zal zijn. In de open en internationale databanken zitten nu eenmaal meer monumenten, musea of architecturale gebouwen dan een doodgewone straat in een doodgewoon dorp. Dit merk je ook als je Field Trip gebruikt. 

Niet elke database werd geselecteerd: zo is een databank als hipshops.com wel opgenomen in Field Trip maar niet in Pokémon Go. Het lijkt er bovendien ook op dat Pokémon Go gebruikmaakt van enkele andere datanken zoals een street art-databank. Daarom zijn er hier bij FARO heel wat POI's in de buurt, met als meest exclusieve POI de spin van Bonom, die op de westgevel van ons gebouw staat en exclusief via FARO te bereiken is. Het is nog afwachten of ons dit de komende weken extra bezoekers zal opleveren.

Bram Wiercx

GameHUB lanceert twee erfgoedgames: Wireless puppetry (Het Firmament vzw) en Het Laatste Continent (New Belgica vzw)

game firmament

Op 24 april werden tijdens de eindconferentie van GameHUB in C-mine Genk twee erfgoedgames gelanceerd. Beide games zijn de winnaars van de 'call voor gamecases' die GameHUB samen met FARO twee jaar geleden naar de erfgoedsector communiceerde. Beide serious games (gamification) gebruiken gametechnologie om een educatief verhaal te brengen voor kinderen en jongeren. 

Wireless puppetry (Het Firmament vzw)
Dit spel richt zich op kinderen en jongeren van 8 tot 12 jaar die het spel in klasverband spelen. De basis van het spel is een besturing die gebaseerd is op een echt houten speelkruis voor marionetten. Daarmee kunnen ze de pop volledig besturen: wandelen, bukken, springen, dingen vastnemen. Binnen elke level van het spel reist men doorheen de geschiedenis van een bepaalde poppensoort. De level die uitgewerkt is in het project is de wereld van de staafpoppen; van hun oorsprong binnen de traditionele Wayang golek cultuur tot de hedendaagse producties van bijvoorbeeld Handspring Puppet Company.

Het spel is een sidescrolling platform puzzle game, waar u moet proberen om van links naar rechts te geraken door een aantal obstakels te overwinnen. Die obstakels zijn meestal simpele puzzels waarbij u een beetje kennis nodig hebt over ofwel de geschiedenis van de poppen of de materialen uit de poppenwereld.

Bij het spel is een educatief lessenpakket uitgewerkt en een poppeneditor waamee de kinderen hun eigen pop kunnen ontwerpen. Tijdens het spel kan de pop verwisseld worden zodat ook een ander kind met de pop kan spelen. Het wisselen van de pop is soms ook nodig: zo zal een houten pop op een gegeven moment als bootje moeten fungeren, omdat de ijzeren pop anders gewoon zinkt. Een demo van het spel kan u hier spelen of bekijk de video's onderaan voor een impressie van het spel.

Het Laatste Continent (New Belgica vzw)
Dit spel richt zich op tieners van 13 tot 15 jaar. Met dit iPad-spel beleeft u de reis van de Gerlache naar de Zuidpool. Tijdens het browsen door het logboek ziet u de oorspronkelijke 19de-eeuwse foto's. Deze foto's komen tot leven en brengen u in de wereld van de Gerlache en zijn zuidpoolexpeditie. De reis verloopt niet vlekkeloos, onderweg wordt u geconfronteerd met tegenslagen waarbij u op zoek moet naar voedsel of los moet zien te raken uit het ijs. Het spel bestaat uit verschillende minigames en puzzels. Bekijk de video's onderaan voor een impressie van het spel.

Beide games kunnen gespeeld worden tijdens de conferentie Gezocht: serieuze spelletjes!? Gaming & Erfgoed | level 2 op 16 oktober bij FARO.

 

Bram Wiercx